Klacht Univé Zorgverzekeringen: Unive wilde geen ambulance regelen!!

Puck

Ik heb op 5 juni een ongeluk gehad in Dld , nu heb ik de 2de en 3 de werfel in mijn rug gebroken , maar Unive wilde geen ambulance regelen voor transport naar Nederland . Ik was en ben stabiel om vervoert te worden met toestemming van mijn Duitse. Arts.
Na veel gebel zegt Unive keihard je laat je daar maar opereren en behandelen je hebt het daar goed?? Heb foto's hoe je daar behandeld wordt? Niet normaal!!
Toen ik zei dan betalen we zelf de ambulance draaide ze als een blad aan de boom om, is goed maar dan moet je wel stabiel en goed keuring van de arts hebben zegt ze?! Ik zei maar dat hebben jullie ook? En als mijn gezin 300 km moet rijden voor een bezoek maakte Unive niet uit? De kosten zijn nu door mijn baas betaalt, nu eenmaal in Nederland hoef ik helemaal geen operatie te ondergaan. Het draait allemaal om geld en echt om de patiënt? Unive daar plukt ? de vruchten van.

Ik wens gewoon het geld en de onkosten terug van Unive zorgverzekeraar., het was ook nog gewoon een bedrijfsongeval en GEEN vakantie?

Univé Zorgverzekeringen
    Beste Peter,

Ik begrijp dat het erg vervelend voor je is dat wij de kosten voor het ambulancevervoer naar Nederland niet vergoeden. Graag leg ik je uit hoe dit komt.

Vergoeding repatriëring
    In de basisverzekering hebben wij geen vergoeding opgenomen voor repatriëring. Vanuit het aanvullende Gezin pakket bestaat er aanspraak op een vergoeding voor repatriëring wanneer dit medisch noodzakelijk is. De Univé Alarmcentrale bepaalt in overleg met de behandelend arts in het buitenland de medische noodzaak van terugkeer naar Nederland. Er is sprake van een medische noodzaak tot repatriëring wanneer u niet in het buitenland behandeld kunt worden en wanneer u aansluitend op het vervoer in Nederland in een zorginstelling opgenomen wordt. Om aanspraak te maken op een vergoeding voor de kosten van repatriëring moet dit verzorgd worden door de Univé Alarmcentrale. Dit vindt u terug in de Verzekeringsvoorwaarden Aanvullende Verzekering Univé Gezin 2015, artikel 14. repatriëring

Beoordeling Alarmcentrale
    Uit het contact met de Univé Alarmcentral is gebleken dat er in jouw situatie geen sprake was van een medische noodzaak tot repatriëring naar Nederland. Dit komt omdat de noodzakelijke zorg ook in Duitsland geleverd kon worden. Wanneer dit het geval is bestaat er geen aanspraak op een vergoeding voor het vervoer naar Nederland. Het feit dat de Duitse arts aangegeven heeft dat je stabiel genoeg was om naar Nederland vervoerd te worden staat hier los van. Dit stellen wij ook niet ter discussie.

Conclusie
    Omdat er geen medische noodzaak tot repatriëring bestond voor het vervoer naar Nederland vergoeden wij deze kosten niet. Het spijt mij dat ik geen positiever bericht voor je heb.

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)
    Omdat dit ons definitieve standpunt is, heb je de mogelijkheid om jouw bezwaar voor te leggen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze onafhankelijke stichting beoordeelt of wij ons aan de geldende voorwaarden en regelgeving gehouden hebben. Na behandeling van jouw bezwaar brengt de SKGZ een bindend advies uit. Hieronder vind je de contactgegevens van de SKGZ.

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)
    Postbus 291
    3700 AG ZEIST
    www.skgz.nl

Ik ga ervan uit dat ik je voldoende heb geïnformeerd. Als je nog wilt reageren, bel mij gerust. Je kunt mij bereiken via telefoonnummer 072 - 5277595.

Tjeerd
    Puck
    Dus ik wordt verplicht om in Duitsland te laten opereren en verder te behandelen, dat bepaalt Unive? In Nederland is en was er geen sprake van opereren! En dat mijn gezin 300 km moet rijden voor een bezoek maakt niet uit. We hadden gewoon toestemming van de Duitse behandelde arts dat ik gewoon stabiel was om vervoert te worden, zelfs de Duitse arts heeft met Unive gebeld om te zeggen dat dit Geen doen was! Van de zorgverzekeraar. Ik zou u graag nog foto's toe zenden van het ziekenhuis,
    Univé Zorgverzekeringen
    Beste Peter,

Wij verplichten je niet om je in Duitsland te laten behandelen. Je bent vrij om daar een keuze in te maken. Op basis van de geldende verzekeringsvoorwaarden beoordelen wij of er aanspraak bestaat op een vergoeding voor repatriëring. De kosten voor het vervoer naar Nederland worden alleen vergoed wanneer er een medische noodzaak is voor dit vervoer. Dit bleek niet het geval.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat het erg vervelend is om zo ver van je gezin in een ziekenhuis te liggen. Dit doet echter niets af aan de voorwaarden om aanspraak te maken op een vergoeding voor repatriëring.

Je geeft aan dat de Duitse arts toestemming heeft gegeven voor het vervoer naar Nederland. Zoals eerder aangegeven stellen wij de beoordeling van de Duitse arts niet ter discussie. Het feit dat je stabiel genoeg was om naar Nederland vervoerd te worden verandert alleen niets aan de geldende verzekeringsvoorwaarden. Omdat er geen medische noodzaak bestond tot repatriëring vergoeden wij de kosten niet. Het spijt mij dat ik geen positiever bericht voor je heb.

Wanneer je het oneens blijft met onze afwijzing kun je jouw klacht voorleggen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen.

Tjeerd
    Puck
    Unive reageert via dit medium sneller als zo?
    We hadden Unive de opdracht gegeven om alles te regelen maar we zouden het zelf betalen!! S'morgens 9 uur opdracht gegeven en s'middags 13:00 uur nog niks geregeld?? Toen de opdracht weer ingetrokken en alles met de Duitsers geregeld, en nu reageren ze direct hier. Ben klaar met Unive gewoon een koude douche.

Puck

Ook een klacht indienen over Univé Zorgverzekeringen?