Klacht Vakantieveilingen.nl: Onrechtmatige incassokosten en automatische incasso, algemene voorwaarden niet conform de wet

Hoeder van consumenten

Ik had vier veilingen gewonnen. Vijf dagen later bracht vakantieveilingen.nl 4x EUR 2,50 aan incassokosten in rekening. Ook had ze de bedragen, ondanks dat ik al had betaald, zomaar van mijn rekening afgeschreven.

Als reactie wijst Vakantieveilingen.nl op haar algemene voorwaarden. Hieruit volgt dat automatische incasso na 5 dagen is overeengekomen en zij hiervoor EUR 2,50 aan incasokosten in rekening mag brengen. Dit is in strijd met de wet en de Europese Richtlijn Consumentenrechten.

Daarnaast wekt zij het idee op dat haar algemene voorwaarden zijn gecontroleerd door BeCommerce. Zij heeft hiervoor dan ook een keurmerk gekregen. Zij mag echter niet pretenderen een keurmerk te hebben ontvangen van een consumentenorganisatie voor hun algemene voorwaarden, omdat haar algemene voorwaarden niet in lijn zijn met het consumentenrecht.

Zo moet vakantieveilingen.nl eerst een 14dagenbrief sturen voordat er incassokosten in rekening worden gebracht. Dit doet vakantieveilingen.nl niet. Daarnaast mag vakantieveilingen.nl niet zomaar, ondanks dat ik al had betaald, automatisch bedragen van mijn rekening afschrijven. Haar algemene voorwaarden zijn hierdoor onredelijk bezwarend e/o vernietigbaar.

Tot slot attendeert vakantieveilingen.nl consumenten niet op hun herroepingsrecht. Niet tijdens de aankoopbevestiging noch duidelijk op haar website.

Kortom, de bedrijfsvoering van vakantieveilingen.nl is niet in lijn met het consumentenrecht. Vakantieveilingen.nl schrijft immers zomaar geld van mijn rekening en brengt daarvoor in strijd met de wet incasokosten in rekening. Ook attendeert zij onvoldoende op de rechten van consumenten terwijl dit wel op grond van de wet is voorgeschreven.

Gewenste Oplossing:

Ik wil dat de bedragen, waaronder de onterechte incassokosten, worden terugbetaald op mijn bankrekening. Verder wil ik dat vakantieveilingen.nl deze handelswijze - automatisch afschrijven en onterecht incassokosten in rekening brengen - voortaan niet meer bij andere consumenten zal doen. Zij moet haar bedrijfsvoering conform consumentenwetgeving gaan inrichten.

Vakantieveilingen.nl is aktief op Klachtenkompas. Je kunt dus elk moment een reactie van hen verwachten, uiterlijk binnen twee weken.

Ook een klacht indienen over Vakantieveilingen.nl?