Klacht Van Kouwen: Versnellingsbak (M32) met ontwerpfout (bij Opel jaren bekend), niet gemeld bij de verkoop.

sad Niet opgelost
M.S. Rouw

Opel dealer binnen gelopen, auto geprobeerd bij een heel aardige verkoper. Veel twijfel omdat ik minder dan bij andere dealers voor mijn eigen auto terug kreeg en ik 3 duizend euro meer zou moeten leggen dan ik uit wilde geven aan een auto. Maar het was een wel heel erg goede auto met 57.000 km dus in goed vertrouwen de deal gemaakt. Merk dealers zijn immers wat duurder maar dan heb je ook meer vertrouwen. Levering auto gepland na twee weken.

Thuis enthousiast aangemeld op het Opel forum en meteen zijn berichten te zien over de gebruikte versnellingsbak in Turbo modellen van voor 2014. Dit doet me schrikken; de beruchte M32 zit daar in. Enig onderzoek leert dat deze door een ontwerpfout zeer snel aan revisie toe is, a 1000 euro. Dat komt dus per definitie nog eens bij de prijs van je auto op. Het wordt overal aangemerkt als een 'veel voorkomend probleem'. Soms na 40.000 soms na 60.000, soms na 100.000 km, etc. Er is in het verleden zelfs vanuit GM/Opel een compensatieregeling voor getroffen!

Ik nam contact op om te vragen of de oude of nieuwe versie van de bak in de auto zat. Verkoper zegt in eerste contact niets te weten over de M32 of dat soort technieken, hij is immers geen werkplaatsmedewerker en dat risico dus niet bij de verkoop had kunnen meegeven. Waar ik al bang voor was bleek: het type bak met de fout blijkt er in te zitten. Volgens mij is dit dwaling bij verkoop.

De garage heeft naar eigen zeggen nog steeds heel veel vertrouwen in de auto en de kans dat de bak kapot gaat is volgens hun echt niet zo groot en biedt na veel gesteggel 1 jaar extra (totaal 2) garantie op de bak. Maar als je nog geen 15.000 km per jaar rijdt is voor hun het risico dus niet zo groot; sigaar uit eigen doos. Mijn tegenbod van garantie op basis van een X aantal kilometer binnen een maximaal te bepalen maximum aantal jaren werd niet gehonoreerd, het blijft 1 jaar. Zover rijkt hun vertrouwen in de auto blijkbaar echt.

De auto is nog niet eens geleverd en nu is mijn vertrouwen onder het dieptepunt gezakt.

De verkoper had moeten vermelden dat deze versnellingsbak in deze auto zit met de bijbehorende risico's. Eigenlijk vertrouw ik de boel nu al niet meer en wil ik de koop ontbinden. Als ik voor een periode van 4 jaar en max 50.000 km er op mag vertrouwen dat de bak heel blijft of wordt gereviseerd indien nodig binnen die tijd is dat ook goed.

M.S. Rouw
Ik had volgens een jurist niet meteen na een proefrit moeten kopen, dan was ik er zelf op tijd achter gekomen. Het feit dat de ontwerpfout in de M32 versnellingsbak algemeen bekend is werkt in je nadeel: de rechter bepaalt waarschijnlijk dat je het probleem dan zou vinden bij je onderzoeksplicht als koper. Het extra jaar garantie op de bak blijft staan, de auto wordt over gedragen.

Ook een klacht indienen over ?