Klacht VandeBron: Borg ivm kredietwaardigheid

Marc

Ben bezig met de overstap van Qurrent naar VandeBron via het energiecollectief van de Consumentenbond. Aanvraag op zich is voorspoedig verlopen totdat ik een email van VandeBron kreeg dat ik een "lage kredietwaardigheid" heb en ze daardoor de aanvraag niet kunnen voltooien. In die email verwijst men naar de firma EDR die consumenten beoordeelt op hun kredietwaardigheid. Het vreemde is dat ik nog nooit op wat voor manier dan ook een betalingsachterstand, betalingsregeling of andere manier van schuld heb opgebouwd. Ik heb ook geen persoonlijke leningen en kredieten. Heb de afgelopen jaren meerdere energie jaarcontracten afgesloten bij verschillende energiemaatschappijen, allen zonder enig probleem. Ik heb gebeld en gemaild voor opheldering maar het enige wat ik te horen krijg is dat ik zelf met EDR contact moet opnemen om uit te zoeken waarom ik een "lage kredietwaardigheid" heb.
Zijn er meer mensen die hier (onterecht) tegen aanlopen?

Ik zou graag willen dat VandeBron niet klakkeloos het oordeel van een externe partij overneemt. EDR checkt op naam en geboortedatum en neemt ook de postcode mee om een oordeel te vellen. Dat laatste, oordelen op basis van geografie, vind ik zelfs discriminerend.

VandeBron
    Bedankt voor uw aanmelding bij Vandebron. Bij een aanmelding voeren wij inderdaad een controle uit naar kredietwaardigheid waarbij wij gebruik maken van EDR Credit Services. Het oordeel wat wij van EDR ontvangen, bestaat uit een persoonlijke score en een regioscore. Als wij een melding van een te lage kredietwaardigheid ontvangen dan controleren wij altijd waar deze op is gebaseerd. Bij uitsluitend een lage regioscore vragen wij niet om een borg.

Ik begrijp uw opmerkingen absoluut, ik zou het waarschijnlijk net zo vervelend vinden als uw als er aan mijn kredietwaardigheid wordt getwijfeld. Helemaal als er in mijn optiek geen logische aanleiding voor zou zijn. Helaas is de informatie waarop dit oordeel is gebaseerd, uit privacy-overwegingen, niet toegankelijk voor Vandebron. Om die reden kan ik, hoe spijtig ik dat ook vind, niet voor u nagaan welke facturen, achterstand of gegevens zorgen voor een lage persoonlijke score. Hiervoor zou ik u adviseren contact op te nemen met het EDR.

Helaas kan ik ons verzoek tot het betalen van een borg pas laten vervallen indien EDR een heranalyse heeft uitgevoerd waaruit blijkt dat er geen sprake zou zijn van een verhoogd risico.

Indien deze situatie, geheel begrijpelijk, reden is om het niet op het aanbod in te gaan dan verneem ik dat graag van u. In dat geval zal ik de aanmelding volledig kosteloos voor u annuleren en blijft u bij uw huidige leverancier. Mocht u besluiten om toch met ons door te gaan, kunt u de borg naar ons overmaken of een heranalyse aanvragen bij EDR zodat uw aanmelding niet langer gepauzeerd wordt.

Marc
    Heranalyse is positief uitgevallen, ik was daar ook 100% van overtuigd omdat ik nog nooit op wat voor manier dan ook iets van betalingsachterstand, betalingsregeling of anderszins iets te maken heb gehad met incassobureaus/kredietbeoordelaars. Heb EDR om opheldering gevraagd maar deze niet gekregen. Ben inmiddels gestart met de klachtenprocedure omdat ik het onbegrijpelijk vindt dat EDR data niet checkt. EDR dient zich te houden aan de wet en gedragscode en deze is hier overschreden.
    Marc
    Heb geen enkele reactie mogen ontvangen op mijn klachtbrief naar EDR, het blijft angstvallig stil. De reactie van VandeBron vind ik nog steeds waardeloos. Zij schakelen EDR in maar trekken de handjes er af bij problemen, dan mag je het zelf gaan uitzoeken. Het wordt tijd dat VandeBron eens EDR onder de loep neemt en betere afspraken maakt. Is een stuk klantvriendelijker dan dat het nu is.

Marc

Ook een klacht indienen over VandeBron?