Opgelost door VandeBron: Misleidende prijsaanduiding tijdens het aanmeldproces

karimmaassen

Het is niet gelijk helder was hoe de prijs in het modelcontract tot stand is gekomen. Deze prijsaanduiding is niet uitgesplitst in onderdelen. Uiteindelijk blijkt het verschil te liggen in de regiotoeslag. Dit bedrag is niet (!) wat mij gepresenteerd is geworden tijdens het aanmelden. Tijdens de aanmelding is het systeem bekend met wat mijn locatie is. Hier kan het bedrag van de regiotoeslag op worden aangepast naar wat voor mij geldt. Dit voorkomt de discrepantie waar ik mee geconfronteerd ben geworden. De regiotoeslag is elke energieleverancier vrij om te bepalen hoe dat door wordt berekend aan de klant, dus strict genomen is het aanbod dat mij gepresenteerd is geworden, het aanbod dat ik als consument verwacht terug te zien in het contract. Vandebron schrijft mij dat ‘het contract leading is’. Echter, de consument is beschermd als het gaat om misleidend prijzen. De prijs aan de kassa - als het ware - is niet bepalend, maar de prijs op het product in de schappen.

Strict genomen verlang ik de levering van het product voor de prijs die mij is aangeboden tijdens het aanmeldproces. De leverancier heeft tot en met de bevestiging van de aanmelding mij gepresenteerd met een bedrag voor de regiotoeslag (het 'prijskaartje') dat uiteindelijk niet in het modelcontract is komen te staan. ( de 'kassa')

Liever nog zie ik dat Vandebron het proces verandert zodat deze verwarring niet meer bestaat.

VandeBron
    Hoi Karim,Het is inderdaad jammer dat de verwarring is ontstaan. Om een goede inschatting van de regiotoeslag te maken hebben we postcode en huisnummer nodig. Omdat dit pas in de tweede stap van het contractformulier plaatsvindt, geven we tot die tijd het tarief van regio 1 aan. Dit tarief kan dus hoger of lager worden, en in jouw geval, omdat je in Maastricht woont, is dit tarief € 0.0064 hoger.Echter, na het invoeren van je postcode en huisnummer - en dus nog voordat je op de knop 'Sluit mij aan' hebt geklikt - is het tarief wel goed weergegeven. Je stelling dat wij tot en met de bevestiging van je aanmelding een foutief bedrag hebben getoond klopt niet.Omdat we energie tegen de inkoopprijs verkopen, kunnen we geen lagere regiotoeslag hanteren. Dit is door de netbeheerder vastgesteld. Dit bedrag gaat dus ook naar hen, en niet naar ons.Hoe dan ook, we zullen de website aanpassen om verdere verwarring aan te tonen. Met vriendelijke groet,
    het Vandebron team
    karimmaassen
    Dank voor de aandacht. Vandebron heeft toegezegd de website aan te passen om verwarring te voorkomen.

karimmaassen

Ook een klacht indienen over VandeBron?