Klacht VanDijk.nl: Nieuwwaarde betalen voor een beschadigd boek

Fam Kamp

Bij het inleveren van zijn schoolboeken heeft onze zoon een boek mee terug gekregen omdat deze beschadigd was. Vervolgens is zijn moeder naar school gegaan, maar van Dijk wilde het boek wederom niet innemen. Uiteraard waren wij bereid om de beschadiging te vergoeden. Waar wij moeite mee hebben is dat Van Dijk een factuur (van €28,20) stuurt voor een nieuw boek incl. administratie kosten. Het beschadigde boek is zeker 3 jaar oud, meerdere malen verhuurd geweest (te zien aan de stickers), er zit al eerdere schade op van andere gebruikers (o.a. waterschade en onderstrepingen). Aangezien Van Dijk al meerdere jaren huur heeft opgestreken van dit boek lijkt het ons niet meer dan fair dat er rekening word gehouden met de afschrijving. Als wij Van Dijk (meerdere malen) bellen en mailen en om opheldering vragen krijgen we geen inhoudelijk antwoord met uitleg maar alleen een standaard korte mail met daarin dat wij moeten betalen. Geen uitleg, geen inhoudelijk antwoord op onze vraag, alleen u moet betalen. Wij voelen ons niet serieus genomen door Van Dijk. Nogmaals: als onze zoon schade heeft gemaakt dan zijn wij bereid te betalen, maar hoe fair is het om hem een nieuw boek te laten betalen terwijl het boek dat hij gebruikte al ouder, beschadigd en meerdere malen verhuurd was?
Om de discussie te beëindigen hebben wij de dagwaarde betaald (8,90) uitgaande van een levensduur van 5 jaar en reeds 3 jaar afgeschreven. Van Dijk is het hier niet mee eens en heeft de factuur verhoogd met 40 euro incassokosten. Totaal nu 59,30 te betalen volgens van Dijk.

Dat van Dijk stopt met het sturen van facturen en aanmaningen aan onze zoon.
En dat van Dijk accepteert dat wij de dagwaarde hebben betaald en daarmee de zaak is afgehandeld.
Van dijk stelt een 2e beoordeling voor maar dit zou dan een 3e beoordeling zijn want het boek is al 2 keer afgekeurd. Het wel of niet afkeuren is niet het probleem. Waar het om gaat is dat het boek al meerdere malen eerder was uitgeleend en dus niet nieuw was. Wij willen best de schade betalen maar NIET een nieuw boek. Van Dijk gaat niet in op onze opmerking dat het eenzijdig vaststellen van de nieuwwaarde onredelijk is. Wat wij ook vreemd vinden is dat wij op 18-11-22 een e-mail ontvangen van Van Dijk en voordat wij hierop hebben kunnen reageren op 22-11-22 een aanmaning ontvangen inclusief verhoging voor incassokosten van 40,-. Wij nodigen Van Dijk uit om met ons in gesprek te komen en een redelijke oplossing voor te stellen.

VanDijk.nl
    Beste Fam Kamp,

Naar aanleiding van uw reactie kunnen wij meedelen dat op het inleverformulier al het bedrag staat aangegeven welke in rekening wordt gebracht bij het niet inleveren van een boek.
    Dit is inderdaad de nieuwprijs. De reden hiervan is dat er door ons een nieuw, vervangend, exemplaar besteld moet worden.
    Wanneer u echter een boek in dergelijke staat ontvangt kan dit gemeld worden. Wij maken dan een melding of u ontvangt een ander exemplaar. Wij hebben deze melding niet ontvangen dus gaan wij ervan uit dat alle boeken in goede staat zijn geleverd.
    Helaas is het zelf bepalen van een dagwaarde niet aan de orde. Wij willen u tegemoet komen en verzoeken u het boek op te sturen voor een tweede beoordeling. Wij zullen dan bepalen of het boek terecht is afgekeurd of niet.
    Het boek kan, voorzien van naam-, adresgegevens en klantnummer worden toegestuurd naar onderstaand adres:

VanDijk
    t.a.v. tweede beoordeling
    Antwoordnummer 600
    8260WN Kampen

Wij adviseren u een verzendbewijs te vragen en deze te bewaren tot u bericht heeft ontvangen over de beoordeling van het boek.

Janet
    Team Webcare.

Ook een klacht indienen over VanDijk.nl?