Opgelost door Vattenfall Nederland: administratieve chaos om gas los te gaan, onwil om op te lossen

content Opgelost
H. Friebel

Ik ben van het gas afgemeld door Liander, maar dit administratief verwerken is te hoog gegrepen gebleken voor Liander en/of Vattenfall. Afgemeld, aangemeld, termijnbedrag verlaagd, termijnbedrag verhoogt. Nu eindelijk de eindfactuur voor gas, maar niet juist: onredelijke (lees te weinig) verrekening van voorschotten en verkeerde periode vastrecht in rekening gebracht. Na tientallen berichten met Vattenfall (via de Whatsapp chat) uitgewisseld te hebben vandaag heb ik uitleg gekregen over van alles en nog wat, maar het laatste bericht was dat ik maar contact moest opnemen met de netbeheerder om de onterechte vaste kosten voor Vattenfall gas en Liander daar proberen terug te krijgen.

Zelfs de vraag wat de kosten zijn om het contract te beëindigen moest ik herhalen voordat er antwoord werd gegeven.

Graag mailen voor een belafspraak met iemand die dingen wil en kan oplossen, desnoods maar contract beëindigen.
De onterecht in rekening gebrachte netwerkkosten worden via een creditnota verrekend (die ik nog moet ontvangen). Ik hoef in ieder geval niet meer zelf met de netwerkbeheerder te gaan bellen en daar hopen een oplossing te krijgen. De (voor mijn situatie) onredelijke verdeling van de voorschotnota voor gas en electra (50/50) kan niet worden aangepast ondanks dat mijn historie laat zien dat ik op jaarbasis rond de 0kWh electra zit door mijn zonnepanelen. Ik zit nu dus bij Eneco.

Goedemiddag,

Wat een gedoe zeg. We zijn juist blij dat je van het gas af bent! Natuurlijk moet dat door ons en door Liander dan wel goed verwerkt worden. Ik zoek graag voor je uit wat er gebeurd is en hoe dat opgelost kan worden. Stuur je hiervoor in een privéberichtje nog de geboortedatum?

Ellen, Vattenfall
    Privé
    Privé bericht
    Deze reactie is verborgen
    Goedemiddag,

ik heb het nagekeken. Het komt er op neer dat je een maand later bent afgemeld dan zou moeten voor gas. Ik zie dat de termijnbedragen wel correct zijn verrekend. Ik lees de notie van een collega op 24 juni:

"Deze eindnota is enkel voor het gas, omdat deze eerder dan de jaarnota is afgesloten. Daarin staat ook dat er maar voor 186 dagen vaste lievelingskosten zijn gerekend en voor 186 dagen netbeheerkosten in rekening zijn gebracht.
    De jaar nota voor het stroom zal met vier termijnen worden opgemaakt, daarin wordt ook de energiebelasting verrekend, deze wordt namelijk toegepast op de elektriciteit.
    Het jaar is nog niet voorbij, waardoor de energiekosten van gas nog niet volledig zijn gedekt, je bent op 3 november bij ons gekomen (winterperiode), je hebt dus de volledige wintermaanden meegemaakt, dat zijn juist de maanden waarin de gaskosten worden gemaakt"

Aangeboden oplossing:

Wat ik als oplossing graag wil aanbieden is dat wij de vaste kosten voor een maand crediteren. Dat is € 18,05. Ik zal dit dan afronden naar €20.00. Ik hoor graag of je akkoord gaat met de aangeboden oplossing.

Joeri , Vattenfall
    Privé
    Privé bericht
    Deze reactie is verborgen
    Goedemiddag,

Dank voor je reactie :) Binnen twee weken krijg je van ons een creditfactuur voor € 20,-. Hierop staat wanneer we dit aan je overmaken.

Normaal gesproken wordt bij de verdeling van het voorschot over stroom en gas rekening gehouden met het historisch verbruik. Jouw contract is gestart op 3 november vorig jaar. Dat betekent dat we van daarvoor geen data hebben van het verbruik. Die meterstanden mogen we niet opvragen. Ik denk dat daarom de verdeling in dit geval niet helemaal correct was. Met de beëindiging van het contract is dat in elk geval opgelost.

Ellen, Vattenfall

Ook een klacht indienen over Vattenfall Nederland?