Opgelost door Vattenfall Nederland: Energiebelasting is in het jaar €825. Vattenfall heeft op de jaarafrekening EB €634 toegepast.

Djew

Onjuiste jaarafrekening Mei 2022

Ik wil juiste jaarafrekening met de juiste Energiebelasting voor het jaar 2022. Dat is €825 vastgesteld door de Overheid.

Vattenfall heeft heeft ook gasverbruik omgerekend naar 894m3 terwijl ik 884m3 heb gebruikt. Graag gasverbruik berekenen met daadwerkelijk gebruik 884m3.

Bijlagen

Vattenfall Nederland
    Goedemorgen,

De vermindering energiebelasting voor het jaar 2022 is vastgesteld op € 824,77. Dat geldt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022. Je hebt je jaarafrekening in mei gekregen. Dat betekent dat deze voor het grootste deel over 2021 gaat. Vorig jaar was de vermindering energiebelasting € 558,56.

Op je jaarafrekening staat het gemiddelde van de vermindering voor vorig jaar en dit jaar. Uiteraard berekenen we de juiste belasting op je jaarafrekening.

Het gasverbruik wordt gecorrigeerd aan de hand van 3 factoren:

- Calorische waarde
    - Temperatuur
    - Hoogteligging

De calorische waarde is de hoeveelheid energie die uit een kubieke meter (m3) gas kan worden gehaald. De gasmeter meet hoeveel kubieke meter gas je verbruikt. Maar je betaalt voor de hoeveelheid energie die je eruit haalt. De ene keer haal je een bepaalde hoeveelheid energie uit een kubieke meter gas. Een maand later kan dat een andere hoeveelheid energie zijn. Dat komt doordat gas een natuurproduct is. De verbrandingswaarde van gas kan dus schommelen.

De temperatuur is van invloed op de uiteenzetting van gas. Warmer gas bevat namelijk minder energie, en kouder gas bevat meer energie. Het gas heeft tijdens transport (in de koude leidingen) minder volume dan in het warmere huis.

Hoe hoger het woongebied (NAP), hoe lager de luchtdruk is, waardoor het volume van het gas toeneemt. Als je hoger woont dan 50 meter boven NAP wordt er een aanvullende correctie toegepast. Bepalend voor de correctie is de hoogte van het postcodegebied waar de klant woont, zoals dat is vastgelegd in het Actueel Hoogtebestand Nederland (www.ahn.nl).

Vriendelijke groet,
    Ellen, Vattenfall

Ook een klacht indienen over Vattenfall Nederland?