Klacht Vattenfall Nederland: Weigering van Vattenfall om foute informatie over zonnepanelen te willen herstellen.

Wouter-Is-Boos

Op de website van Fattenvall staat onware informatie over de werking van optimizers van SolarEdge: zie https://www.vattenfall.nl/kennis/solaredge-optimizer/

Er staat als feitelijke onjuistheden:

Een optimizer is bij SolarEdge geen omvormer:
Een optimizer is een DC-DC omzetter die op elk zonnepaneel wordt geschroefd
Per string staan de optimizers in serie en de gezamenlijke uitgangsspanningen van de optimizers wordt als DC spanning aan de omvormer wordt geleverd.
De omvormer is een DC-AC omzetter die de DC van de optimizers omzet in AC.

Het verhaal op de website is wartaal die nergens op slaat. bij een installatie van bv 10 zonnepanelen heb je dus 10 optimizers en 1 omvormer. Het verhaal op de website slaat werkelijk nergens op.

Nu heb ik dit al in april gemeld en "er zou naar gekeken worden". Nee, de klacht is in de doofpot gestopt en er is NIETS mee gedaan.

In juli heb ik de klacht opnieuw aangemeld en ik kreeg trots te horen "dat de tekst was aangepast".

Welnee, dezelfde foute uitleg over de SolarEdge optimizers staat er nog steeds!!

Ondanks tientallen herhalingen weigert Vattenfall nog steeds om de fout te willen herstellen.

Op de website voor het grote publiek goede en betrouwbare informatie geven over de werking van zonnepanelen en omvormers. Stoppen met de onzin dat SolarEdge parallel zou werken. (dus inclusief de nadelen die aan parallel geschakelde systemen kleven).
Er staat nog steeds dezelfde fout op de website: er staat dat de optimizers "parallel"zouden staan geschakeld. Nee, de optimizers staan toch echt in SERIE en niet parallel of "parallel". De optimizers staan in serie en per string communiceren de optimizers met de centarle omvormer. Stel dat er 10 optimizers in een string staan geschakeld en elke optimizer heeft een uitgangsvoltage van zeg 35 volt. De ingangsspanning van de omvormer staat constant op 350 volt. Dat lukt niet met een parallelschakeling of "parallelschakeling" of hoe jullie het dan ook maar willen noemen. Snappen jullie eigenlijk wel hoe de optimizers werken? Is er binnen Vattenfall eigenlijk wel IEMAND met verstand van zaken?? Zolang jullie onzinnig en foutief uit kennelijke onkunde of onwetendheid maar blijven stellen dat de optimizers bij SolarEdge parallel of "parallel"zouden staan kiezen jullie er kennlijk voor om klachten te blijven veroorzaken in plaats van deze te willen oplossen.

Wouter-Is-Boos
    Ik zou worden gebeld, maar er kan niet worden aangegeven wanneer ik zal worden gebeld. Moet ik nu elke dag maar gaan zitten wachten?
    Goedemorgen,

Zodra wij meer weten, komen we bij je terug. Dit gebeurt niet telefonisch, maar via deze website. Bedankt voor uw geduld!

Vriendelijke groet,

Nancy
    Wouter-Is-Boos
    Nou breekt mijn klomp! Eerst vragen jullie zelf om een telefoonnummer omdat jullie per se telefonisch willen reageren en nu krijg ik de mededeling dat er niet telefonisch gereageerd zal worden.

Tja, bedankt voor mijn geduld....graag gedaan hoor, ik wacht immers al sinds april......

Ik begrijp dat het bestuderen van het verschil bij SolarEdge tussen een optimizer en een omvormer en het verschil tussen serie- en paralleschakeling erg hoog gegrepen is voor jullie "content specialisten".

Goedemiddag,

dat hebben wij hier niet aangegeven. We zeiden: "
    bedankt voor het doorgeven van je klacht. Ik ga dit verder nakijken en doorgeven aan de juiste afdeling. Als ik meer info heb, laat ik dat weten."

Niet liegen, Joeri!!!

Aan deze klacht gaat al sinds april (!) een uitgebreide whatsapp uitwisseling vooraf, totdat ik (na mijn melding van de klacht bij het Klachtenkompas) van jullie de melding kreeg dat de klacht zou worden overgenomen via het Klachtenkompas.

Ok, jullie keuze.

Lees de doorgezette whatsapp uitwisseling er maar even bij, Joeri:

Op 25 juli 19:43 krijg ik van jullie zelf de vraag "wil je hierover gebeld worden" .Op 25 juli 19:58 schrijven jullie zelf: ...Het lijkt mij dan ook niet juist op te appen maar om dit uit te zetten bij de juiste afdeling en dat je hierover terug gebeld gaat worden Hierin worden dan de stappen besproken"

Op 26 juli 09:32 schrijven jullie "We hopen je zo snel mogelijk te kunnen benaderen met een oplossing. Fijne dag"

Na enige heen-en-weer uitwisseling schrijf ik op 26 juli" U kunt mij bereiken op *********76"

op 26 juli 17:21 bevestig ik nogmaals het telefoonnummer waarop ik bereikbaar ben.

op 26 juli 18:25 krijg ik de bevestiging van Vattenfall: "ik heb je telefoonummer aan de juiste mensen doorgegeven".

op 28 juli 15:00 krijg ik nogmaals de bevestiging van Vattenfall: "ze nemen zo spoedig mogelijk contact met je op..."

En dan nu beweren dat er NIET zou zijn gesteld door Vattenfall dat er geen telefonisch contact zou zijn toegezegd.

Wouter-Is-Boos
    Overigens kan Vattenfall ok lezen in de app-berichten dat ze de verwarring alleenmaar groter maken:

Nu halen ze de begrippen micro-omvormer, optimizer en omvormer helemaal door elkaar.

Het kan allemaal zo simpel: : "Bij SolarEdge krijgt ieder paneel zijn eigen optimizer die gelijkstroom levert . De optimizers staan in serie en de optimizers gezamenlijk worden aangesloten op de omvormer die de gelijkstroom uit de string optimizers omzet in wisselstroom die direct aan het net wordt geleverd.

Bij Solaredge wordt uit elk paneel afzonderlijk de opbrengst gemeten en gemaximaliseerd.

Wat is hier nu zo moeilijk aan?
    Goedemiddag,

dit gesprek kan ik niet terugzien helaas. Goed dat je het doorstuurt. Maar zoals ik eerder aangaf. Ik heb het doorgegeven. Zodra er meer bekend is, laten we je dat weten.

Wouter-Is-Boos
    Na drie maanden zijn we dus nog geen steek verder:

De in april ingediende klacht blijkt "verdwenen". De gedane toezeggingen worden dus niet nagekomen;

Het is duidelijk dat er bij Vattenfall niemand eindverantwoordelijk is voor de klachtenvoortgang/-bewaking.

De opstellers van de website stellen informatie te willen geven over zonnepanelen , maar snappen niet het verschil tussen serieschakeling/paralellschakeling, de verschillen tussen optimizers, micro-inverters en omvormers, gelijkstroom en wisslelstroom en haspelen alles uiterst ondeskundig door elkaar.

Onderliggend probleem is kennelijk dat niemand hier de regie wil/kan/mag nemen en dat niemand einderantwoordelijk heeft of wil nemen voor een adequate klachtenafhandeling.

Kennelijk kiest Vattenfall er bewust voor om, als gevolg van amateurfouten in de organisatie, klachten kunstmatig te laten voortbestaan.

Goedemiddag,

nogmaals bedankt voor het doorgeven. Zoals ik eerder aangaf heb ik het intern voor je doorgegeven.

Goedemiddag,

De informatie op https://www.vattenfall.nl/kennis/solaredge-optimizer/ is aangepast, zodat alles volledig klopt. Nogmaals hartelijk dank voor je oplettendheid en het doorgeven!

Vriendelijke groet,
    Ellen, Vattenfall

Ook een klacht indienen over Vattenfall Nederland?