Klacht Vattenfall: Berekende tarieven gas en stroom niet conform overeenkomst consumentenbond

Peter Slabber

Op mijn energie rekening, periode 11 augustus 2011- 15 juni 2012 valt het volgende op:

Gehanteerd tarief NUON vaste prijs groen continu: de door het NUON doorberekende tarief, incl BTW en energiebelasting, bedraagt 0.1885 euro per kWh terwijl dit in het afgesloten contract met de consumentenbond 0.179 euro per kWh zou moeten zijn.
Ook valt op dat in de periode 16 juni 2012 – 4 augustus 2012 een standaard tarief wordt doorberekend voor elektriciteit van € 0.0764 terwijl dit in de periode 11 augustus 2011- 15 juni 2012 € 0.0383 bedroeg, een prijsstijging van bijna 100% !!

Ook is het door NUON doorberekende gastarief van € 0.5464 (incl. BTW en energiebelasting) is hoger dan het overeengekomen contracttarief met de consumentenbond van € 0.5353.

Op 17 Augustus ben ik gebeld door een medewerker van de NUON die mededeelde dat volgens hem de gehanteerde tarieven wel klopten, echter kon hij dat niet aantoonbaar maken.
Afgesproken is dat ik een mail van de NUON zou krijgen waarin zij de berekening duidelijk zou maken, echter op 30 Augustus nog geen reactie van de NUON maar er is inmiddels wel € 146.38 als slotafrekening van mijn rekening afgeschreven!

Ik verwacht dat de afrekening wordt aangepast met de overeengekomen prijzen en het standaard tarief elektriciteit in de periode 16 juni – 4 augustus 2012 tegen het licht wordt gehouden

NUON
    Beste heer Slabber, Onze Klantenservice heeft u vandaag een e-mail gestuurd. Als u naar aanleiding van de e-mail nog vragen heeft, zal ik vragen of de behandelaar van uw zaak contact met u opneemt. Met vriendelijke groet,Barry
    Nuon Webcare
    NUON
    Geachte heer Slabber,Uit uw bericht op deze website maak ik op dat u van mening bent dat er onjuiste tarieven zijn gehanteerd op uw eindafrekening. Hierbij laat ik u weten dat het door u geconstateerde verschil wordt veroorzaakt doordat de energiebelasting per 1 januari 2012 omhoog is gegaan. Energiebelasting Elektriciteit
    € 0,1334 per kWh (incl. BTW) per 1 januari 2011
    € 0,1357 per kWh (incl. BTW) per 1 januari 2012Verschil van € 0,0023 per kWh (incl. BTW). Energiebelasting Gas
    € 0,1950 per m3 (incl. BTW) per 1 januari 2011
    € 0,1984 per m3 (incl. BTW) per 1 januari 2012Verschil van € 0,0034 per m3 (incl. BTW).Deze verhoging kunt u terugvinden in het gemiddelde tarief voor EnergieBelasting op uw eindafrekening. Het door ons gehanteerde leveringstarief is wel gelijk aan hetgeen wij, via de consumentenbondveiling, met uw overeengekomen zijn.Tarieven consumentenbondveiling: € 0,1790 per kWh en € 0,5353 per m3 (incl. BTW en EB). Deze tarieven zijn per 1 januari 2012 aangepast naar: € 0,1812 per kWh en € 0,5386 per m3 (incl. BTW en EB).Voor de ontstane onduidelijkheid bied ik u, namens Nuon, welgemeende verontschuldigingen aan. Ik spreek de wens uit dat deze onduidelijkheid zo enigszins is weggenomen.
    Peter Slabber
    NUON belde mij 17 Augustus en deelde mede dat ik een berekening zou krijgen hoe het bedrag op mijn eindafrekening tot stand is gekomen, uit deze eindafrekening leidt ik af dat voor electra tot 16 Juni 2012 een tarief van 0.1885 euro per kwh wordt doorberekend en voor gas een tarief van 0.5464 euro per m3.Terwijl dit 0.179 per kwh en 0.5353 per m3 zou moeten zijn.Ook het doorberekende standaardtarief electra na contract periode van 0.0764 t.ov. 0.0383 wil ik middels berekening beargumenteerd zien
    NUON
    Geachte heer Slabber, Zoals aangegeven in onze eerste reactie is de energiebelasting per 1 januari 2012 verhoogd. Het tarief voor energiebelasting wordt door de overheid vastgesteld. Daarop heeft Nuon geen invloed.Nuon heeft op de afrekening de met u overeengekomen tarieven voor VastePrijsStroom en VastePrijsGas gebruikt (respectievelijk € 0,0383 per kWh en € 0,2830 per m3 exclusief BTW). Inclusief Energiebelasting en Regiotoeslag gaslevering zijn de tarieven als volgt: VastePrijsStroom € 0,0383
    Energiebelasting elektricitiet € 0,1132
    Totaal exclusief BTW € 0,1515
    Totaal inclusief BTW € 0,1803VastePrijsGas € 0,2830
    Rigiotoeslag Gas € 0,0029
    Energiebelasting Gas € 0,1657
    Totaal exclusief BTW € 0,4516
    Totaal inclusief BTW € 0,5374Het verschil komt door de verhoging van de tarieven voor energiebelasting per 1 januari 2012. Met ingang van 16 juni 2012 heeft u een contract afgesloten voor Nuon Groenstroom continu. Het standaardtarief daarvoor was op dat moment € 0,0764 per kWh (€ 0,0909 incl.BTW). Het verschil komt doordat Nuon in de Consumentbondveiling een zeer scherpe aanbieding heeft gedaan. U heeft ervoor gekozen daarvan niet langer gebruik te maken. Dat is uw goed recht. Met vriendelijke groet, Ton
    Nuon webcare
    Peter Slabber
    NUON schept wel enige duidelijkheid in haar reactie al blijf het merkwaardig dat de prijzen electra en gas van de consumentebond slechts bij benadering overeenkomen met de in jaarrekening doorberekende tarieven.NUON stelt verder dat vanaf 16 Juni 2012 een standaard tarief electro van €0.0909 gold en dat ik niet meer gebruik wilde maken van de zeer scherpe aanbieding via de consumentenbond veiling.Echter dit contract was verlopen en het nieuwe aanbod van NUON was aanzienlijk ongunstiger.
    NUON
    Je kunt hier een nieuwe reactie schrijven...
    Peter Slabber
    De jaarafrekening was weinig transparant t.a.v. de doorberekende standaardtarieven in relatie tot overeengekomen contracttarief met de consumentenbond.Blijft over de beargumentering van het doorberekende tarief electriciteit na deze contract periode van € 0.0383 naar € 0.0764, een verhoging van bijna 100%!
    NUON
    Geachte heer Slabber,Het verschil in de tarieven komt met name doordat Nuon u vorig jaar, via de Consumentbondveiling, een zeer scherpe aanbieding heeft gedaan. Uw contracten zijn, na afloop van deze aanbieding, omgezet naar "standaard" energiecontracten met de hiervoor geldende tarieven van 2012. Deze tarieven zijn een stuk minder voordelig.Meer informatie over de gehanteerde tarieven, kunt u terugvinden op: Elektriciteit:
    http://www.nuon.nl/gas/standaard-gas/variabele-energieprijzen.jspIk ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet,Peter
    Nuon Webcare

Ook een klacht indienen over Vattenfall?