Klacht Vattenfall: Ondanks betalingsregeling aanvragen nog steeds afgesloten

MindArchitect

Nadat een paar maanden achterstand bij GGN kwam te liggen, geprobeerd een betalingsregeling te treffen.
Mocht niet want zo gaat Nuon niet te werk.
Moest wachten tot het weer bij Nuon kwam te liggen, waarna zij overgaan tot afsluiting, en dan nog iets proberen te regelen.
Na de tijd verstreek kreeg ik een man van Nuon aan de deur, verteld dat ik betalingsregeling wil, kon alleen als ik €600,- (helft) zou betalen.
Had ik niet, dus zou hij week later terugkomen, zodat ik kon lenen.
Na met moeite geleend te hebben, was ik die dag thuis, niet weggeweest, alleen gedoucht ff, en heb toen niets vernomen van de man, ook niet in mijn brievenbus.
Na paar dagen pas bericht van Nuon, dat ik alles moest betalen of afgesloten zou worden, contact opgenomen, goed geholpen, heb die €600,- overgemaakt, moest contact opnemen met die man, gedaan, kreeg voicemail, liet bericht achter.
Heeft mij toen dagen later rond 8u savonds terug gebeld, niet doorgehad want was koken op dat moment.

Niet de €2000,- onnodige extra kosten voor de deurwaarde en voorkoming van afsluiting.

MindArchitect
    Weekend zat er wel tussen dus dagen klinkt iets erger dan het was, maar tijd verstreek wel weer.
    Toen heeft ie waarschijnlijk meteen alles afgesloten, want de dag er na was alles al verstuurd en de dag daarna had ik op mijn matje liggen dat ik afgesloten zou worden en dat er binnenkort iemand van Liander langs komt om dat (wettelijk) af te sluiten.
    Verder niets van die man vernomen, geen voicemail, geen berichtje, geen email.
    MindArchitect
    Dus gister ziedend, was al ziek dus voelde me al extra gestrest, kon ik niet echt contact opnemen.
    Neem vandaag contact op, krijg een of andere vrouw aan de lijn waarvan ik meteen al aan der hoor dat ze niet erg behulpzaam gaat zijn. En ja hoor..
    Ik leg mijn verhaal netjes en rustig uit, doe al mijn best om kalm en rustig te blijven.
    Haar reactie: Dus volgens jou is het normaal dat als jij dan belt het dan maar meteen bij ons ligt? (Doelend op dat ik contact met die man had genomen.)
    MindArchitect
    Praat heel hoogachtend en kleinerend, proberend mij de schuld op te leggen en dat ik mij extra slecht voel.
    Heeft het totaal niet over wat voor een mogelijke oplossing dan ook, totaal niet behulpzaam en zoals ik al zei met een nogal irriterend toon.
    Mijn humeur wordt daar dan ook niet heel veel beter van, maar ik leg het nogmaals uit, normaal, alles wat zij blijft zeggen is dat dit is hoe Nuon te werkt gaat, "Dit is hoe Nuon te werkt gaan", meerdere malen herhaald.
    MindArchitect
    Ze zit daar maar irritant te doen en mij proberen op te fokken.
    Dit haar lukkend, zeg ik op een gegeven moment iets in de trend als; "Dus het interesseert jullie geen fuck?", en niet eens in een hardere toon of dergelijke, gewoon het woordje.
    Hakt ze daar meteen op in, "Dat soort taalgebruik dit, en dat." Dus ik zeg ok "Moer, sorry hoor." Geirriteerd zijnde.
    Vervolgens heeft ze het over dat ze gaat ophangen, en als ik weer met zulk soort taalgebruik bel ik niet geholpen wordt, etc, etc.
    MindArchitect
    In het gesprek al een aantal keer gevraagd te gehad iemand hogerop, of gewoon iemand anders aan de lijn te krijgen, maar dat niet te krijgen want iedereen zou hetzelfde zeggen: "Dat is de werkwijze van Nuon".
    Dus ik had zoiets van dit schiet niet op en kost wel beltegoed, en zei: "Ik vindt dit heel kinderachtig van u, maar prima, ik wil alleen wel eerst uw naam." En toen hing ze op.
    Ziedend, niet meer wetend wat ik moet doen, ben ik dus hier en laat ik mijn klacht achter.
    Samenvatting:
    1. Man zou aan de deur komen op afspraak, niet geweest, en zowel niets gehoord en heeft ook niets achtergelaten wat hij wel had moeten doen. (Niet eens van mij, van hun bedrijf.)
    Hij zegt dit wel gedaan te hebben bij Nuon, nou, daar ben ik dus al lekker de pineut mee want wie geloven ze nou over wie hé? (Weet de naam, mocht nodig zijn.)
    Vervolgens slecht contact opgenomen.

2. Waardeloos behandeld aan de telefoon, 11-03-2016 om ongeveer 16:30 uur. (Weet de naam niet, helaas.)
    NUON
    Goedemorgen MindAcrchitect, hierbij willen wij graag ingaan op je klacht over de incassoprocedure.

Mochten er betaalproblemen zijn, proberen wij op verschilllende manieren hulp aan te bieden zodat onze klanten ruimte hebben om dit op te lossen. Voor jou zijn we hiervoor bij je langs geweest en hebben we de afspraak gemaakt dat je 26 februari € 600,- betaald zou worden. De verantwoording voor het nakomen van de gemaakte (zeer coulante) afspraken, leggen we bij jou neer. De betaling komt veel te laat bij ons binnen en hiermee kon het incassotraject dus niet meer stil gelegd worden.

Het openstaande bedrag (waarvan we er vanuit gaan dat je op de hoogte bent) zal ingevorderd worden door een deurwaarder. Mocht je dit willen voorkomen, kun je het totale bedrag in totaal direct naar ons overmaken.

Nancy, Nuon Webcare
    Beste Nancy,

Heeft u wel gelezen wat ik allemaal heb getypt, of moet ik dat nu weer gaan doen?
    Die man in kwestie, ik ga gewoon noemen, Theo, zou inderdaad die dag aan mijn deur komen.
    Is niet geweest, al zegt hij van wel.
    En als ie al wel is geweest, heb ik helemaal niets gehoord en ik heb een prima bel, en heeft hij niets achtergelaten wat hij had moeten doen van jullie regelgeving.
    Daarmee had ik contact moeten opnemen, kon niet, want had ik niet.
    Dagen later na een brief van Nuon....
    MindArchitect
    ... Te hebben gekregen, nam ik contact met jullie op.
    Daar had ik een behulpzame vrouw, die zei dat Theo niet meer werkte die dag, dat ik hem moest bellen, maar dat dat waarschijnlijk niet zou lukken en ik dus een berichtje moest achterlaten.
    Vervolgens zei ze dat ze een aantekening zou maken van ons gesprek zodat Theo dit makkelijk kon nakijken.
    Ik moest dus van die vrouw wachten op reactie van Theo.
    Dit gedaan te hebben, kreeg ik dinsdag rond 8u savonds een telefoontje...
    MindArchitect
    ... Die heb ik gemist, is ook niet raar als je aan het koken bent in de keuken dat je je telefoon in de huiskamer niet hoort.
    Nogmaals: 8u savonds werd ik gebeld hé..
    Dat was 8 maart.
    Nu heb ik wederom ook geen bericht gehad van Theo, geen voicemail geen sms/whatsapp, geen niets.
    Dus wat denk ik dan?
    Ik hoor daar morgen wel iets van op een normaler tijdstip.
    Maar nee, want het is blijkbaar meteen afgesloten, 8 maart, dus om 8u savonds nog.
    Is dit hoe jullie te werk gaan?
    MindArchitect
    Heb ik mij verder niet aan elke afspraak gehouden? Heb ik niet €600,- overgemaakt zoals afgesproken?
    Wat nodig was om een betalingsregeling te kunnen maken.
    Wist niet dat een betalingsregeling zo'n gigantische haast had als het geld al binnen was.
    Ook heeft Theo heel slecht gehandeld, en spreekt hij dus ook niet de waarheid tegen jullie, ja ik noem hem een leugenaar nu.
    Want hij zegt wel langs te zijn geweest met een brief, en dat is dus niet zo, anders was dit nooit zo ver gekomen.
    MindArchitect
    Ik vind het ook pisspoor hoe jullie met deze klacht omgaan, jullie duwen me alleen maar weg: Ja je hebt betalingsplicht.
    Gelijk hebben jullie, daarom heb ik toch ook €600,- over moeten maken? Heb ik ook gedaan niet waar?
    Is het dan ook normaal dat als er contact wordt opgenomen dat om 8u savonds gebeurt?
    En als dat niet opgenomen word (nieteens expres) dan maar gelijk alles af te sluiten ondanks mijn betaling, mijn deel van de afspraak, die ik na ben gekomen.
    Toont dat niet ook aan dat ik
    MindArchitect
    Bereid ben om te betalen, want dat ben/was ik ook.
    Ik heb weinig andere keuze dan hier mijn klacht in te dienen, maar als er niets mee gedaan wordt ben ik ook mooi de pineut, wat had ik meer kunnen dan? Zeg me dat dan?
    Als Theo liegt, hoe kan ik bewijzen dat dat zo is dan?
    Enige wat ik kan aantonen is dat ik iets niet van hem heb gekregen.. Dat is dus niets..
    Ik vind de manier hoe jullie dit hebben afgehandeld heel slecht, en ja ik weet dat ik de rekeningen toen had moeten betalen, maar dat
    MindArchitect
    Gelukt te zijn, daar zijn toch juist die betalingsregelingen voor?
    Dat is toch ook nog steeds betalen, en dus nog steeds de betalingsplicht.
    Ik ga nu hoe dan ook wel een nieuwe energieprovider nemen, maar ik wil nog wel dat dit fatsoenlijk opgelost wordt, want dit slaat nergens op en kan ook gewoon niet.
    Kan dit allemaal wel zo?
    Dan wil ik de €600,- die ik na mijn kan van de afspraak betaalt heb voor die betalingsregeling.
    MindArchitect
    Gelukt te zijn, daar zijn toch juist die betalingsregelingen voor?
    Dat is toch ook nog steeds betalen, en dus nog steeds de betalingsplicht.
    Kan dit allemaal wel zo?
    MindArchitect
    Want dat geld was dus deel van de afspraak; ik betaal €600,-, wij maken een betalingsregeling.
    En ik heb alsnog geen betalingsregeling, dat was niet de afspraak.
    Grootste deel van dat geld heb ik geleend hiervoor, de betalingsregeling, niet om alsnog afgesloten te worden.
    Had ik dat geweten had ik het geld gebruikt om een nieuwe provider te nemen, aangezien de deurwaarde hoe dan ook toch wel gaat komen.

Denk wat ik hiermee probeer te zeggen is:
    MindArchitect
    Leg mij maar haarfijn uit waarom jullie dit op zo'n manier doen, vervolgens goedkeuren, en ik niets te zeggen heb ondanks dat ik mij aan mijn deel van de afspraak heb gehouden.
    Hoe Theo ermee weg kan komen door te zeggen dat hij wel iets heeft achtergelaten in mijn brievenbus, terwijl hij dit niet heeft gedaan, betwijfel al of ie uberhaupt wel is langs geweest onderhand.
    En hoe normaal het is om om 8u savonds te bellen, en als er niet opgenomen wordt niets achter te laten....
    MindArchitect
    ... Maar maar meteen alles afsluit diezelfde dag nog, en gewoon de hele afspraak vergooien.

Leg mij dat maar uit dan.

Ik zal het probleem ook voorleggen bij de Consumentenbond, want ik betwijfel echt heel erg sterk of jullie dit wel op deze manier kunnen maken...

Zou graag de vriendelijke groeten doen, maar voel me vriendelijk...
    Kevin Arntz
    MindArchitect
    Dat niet gelukt te zijn*
    Maar voel me niet zo vriendelijk*

Sorry voor de typo's, voel me nogal opgefokt.
    NUON
    Goedemiddag meneer Arntz,

Bedankt voor je reactie. Helaas is er nu niets meer wat we kunnen doen.
    Heeft u op ons advies nog contact gezocht met Theo toen we je zijn telefoonnummer gaven? Dat was op 4 maart.

Los daarvan, het is erg belangrijk dat je contact met ons opneemt zodra betalen van een nota niet lukt, en dat niet maanden laat oplopen zonder enig bericht. De communicatie is maandenlang eenzijdig geweest tot aan de deurwaarder aan toe, waarna je pas in actie bent gekomen. Dat was op zo'n laat moment dat we nu ook niets meer kunnen terugdraaien en we behoorlijke kosten hebben moeten maken om je tot betalen te bewegen. Uiteraard brengen we die kosten in rekening.
    Je had dit kunnen voorkomen door vorig jaar direct contact met ons op te nemen en in contact te blijven. Voor het vervolg geldt dat advies natuurlijk ook.
    We vragen je om de openstaande nota's alsnog te voldoen.

Hartelijke groet,
    Barry van Nuon Webcare

Ook een klacht indienen over Vattenfall?