Klacht Vattenfall: overstappen na de winter

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 105109
Gebruiker
Thomas
Datum
8 reacties

Details

De klacht

Een verkoper bracht het heel mooi. Overstappen en je bespaard flink geld. Dus gedaan. En dan krijg je de eindafrekening van je vorige leverancier. Ik mag een best bedrag bij betalen omdat het na de winter is. Tuurlijk komt de eindafrekening na de bedenkperiode dus je zit eraan vast. Als ik geweten had dat ik moest bij betalen was ik nooit overgestapt. Vorige leverancier (Essent) kan er ook niks meer aan doen.

De oplossing

Ik zou graag alles teruggedraaid zien. Zodat ik niet dat bedrag hoef te betalen.

8 reacties

  1. Auteur
    NUON
    Datum
    Geachte heer van der Wal, Ik heb uw klacht gelezen en de situatie ingekeken. Hierbij geef ik u mijn reactie. Een hoge bijbetaling op de eindafrekening is altijd vervelend. Daar zit niemand op te wachten. Helaas weten onze collega’s niet vooraf wanneer uw leverancier het energieverbruik met u verrekend. Die had dat bij wijze van spreken de week na het bezoek kunnen doen. Ook dan had u een bijbetaling gehad. De eindafrekening van uw vorige leverancier is gebaseerd op het energiegebruik dat u daar heeft genoten. Wij kunnen daarin alleen iets betekenen als de meterstanden van de overstap niet overeenkomen met de werkelijke meterstanden. Kloppen deze meterstanden? Als hier een groot verschil in zit, kunnen wij een verzoek om een correctie indienen. Hiervoor hebben wij dan de huidige meterstanden nodig. U kunt bij uw vorige leverancier ook een verzoek indienen om een procedure voor ongewenste overstap op te starten. Met vriendelijke groet,
    Eugene, Nuon Webcare
  2. Auteur
    Thomas
    Datum
    Het zit zo, als ik geweten had dat er een bijbetaling aan vast zou zitten dan was ik nooit overgestapt. Ik lees nu op internet dat velen dit meemaken bij overstappen in/na winter. Dus dat had de verkoper gewoon moeten zeggen/weten. Dus als hij zoals u als voorbeeld stelt een week later dit had gemeld dan had ik alsnog af kunnen zien van het contract (bedenktijd). Nu moet ik dus actie gaan ondernemen van iets dat jullie in gang hebben gezet?
  3. Auteur
    NUON
    Datum
    Bedankt voor uw reactie. U geeft aan dat de verkoper dit had moeten aangeven. Maar hij kan niet zien wanneer u uw laatste jaarafrekening heeft gekregen, en hoe uw verbruik sindsdien is geweest. Als u uw jaarafrekening in februari had ontvangen, en in maart overstapt, kan hij dit net zo min zien als wanneer u de jaarafrekening in oktober ontvangt en in maart overstapt. Als de woning 's winters leeg heeft gestaan, kan hij dat ook niet zien. Er is dus geen enkele mogelijkheid om deze waarschuwing te geven, omdat er te weinig informatie is om deze op te baseren.U geeft aan dat u alles wil terugdraaien. Zelfs als we de contracten lieten overnemen door uw vorige leverancier, dan zullen zij de eindafrekening niet terugdraaien. U wordt dan bij hen opnieuw aangemeld, en ontvangt de jaarafrekening van hen op een ander moment in het jaar.Helaas is er voor ons geen mogelijkheid uw klacht op te lossen, aangezien deze gaat over een eindafrekening van een ander bedrijf. Wellicht is het mogelijk bij uw vorige leverancier een betalingsregeling te treffen, zodat u het bedrag niet in één keer hoeft te voldoen. Daarvoor kunt u met hen contact opnemen.Met vriendelijke groet,
    Mieneke, Nuon Webcare
  4. Auteur
    Thomas
    Datum
    Het is heel simpel. De verkoper had moeten vragen naar de situatie zodat je niet in deze shit komt. U heeft het over "als" dit en "als" dat. Als is niet relevant. En hoezo te weinig informatie? Hij zat toch bij mij aan tafel. Hij heeft de rekeningen en het contract van Essent gezien. Ik heb hem de jaarrekening laten zien die ik in december heb gekregen!
    Dan kunt u wijzen naar de andere leverancier, maar nogmaals jullie hebben dit in gang gezet. Ik reken erop dat jullie met een oplossing komen.
  5. Auteur
    NUON
    Datum
    Maar wat voor oplossing verwacht je dan van onze kant? Je hebt het verbruik bij je vorige leverancier in rekening gebracht gekregen, dat kunnen wij niet veranderen.
    Met vriendelijke groet,
    Mieneke, Nuon Webcare
  6. Auteur
    Thomas
    Datum
    Jullie verstoppen je achter andere leverancier. Ik ben toch wel duidelijk geweest wat het probleem is. Ik verwacht van jullie een oplossing. Ik moet nu 600 euro bijbetalen ipv dat ik minder zou gaan betalen volgens de verkoper. Oplossing bijvoorbeeld: jullie betalen 3 maand mijn voorschot. 3x175 euro.
  7. Auteur
    NUON
    Datum
    De verkoper heeft je een aanbod gedaan voor je verbruik bij ons. Daarvoor betaal je minder per kWh en per m³.
    Wij zullen de eindafrekening van je vorige leverancier niet vergoeden.Voor verdere afhandeling kan ik dan ook niet anders dan u verwijzen naar de Nuon Klantenman of de Geschillencommissie Energie.Gaat u niet akkoord met onze uitleg? En vindt u dat wij uw klacht niet op de juiste manier behandeld hebben? Leg uw klacht dan voor aan de Nuon Klantenman. Deze onafhankelijke Klantenman beoordeelt de klacht opnieuw. Ook bekijkt hij of wij uw klacht juist behandeld hebben. Binnen vier weken ontvangt u zijn beoordeling. Dit kan een nieuw voorstel voor een oplossing zijn. U kunt de Nuon Klantenman een brief sturen op dit adres:Nuon Klantenman
    Postbus 9039
    6800 EZ ARNHEMStuur uw brief binnen vier weken naar de Nuon Klantenman. Dan kan hij uw situatie zo goed mogelijk beoordelen.Geschillencommissie Energie
    Een andere mogelijkheid is hulp inroepen van de Geschillencommissie Energie. Deze commissie bekijkt en beoordeelt meningsverschillen tussen klanten en energiebedrijven. Op www.degeschillencommissie.nl vindt u een checklist. Hiermee kunt u bepalen of de Geschillencommissie uw klacht in behandeling kan nemen. U vindt hier ook meer informatie over de procedure van de Geschillencommissie. De Geschillencommissie is telefonisch bereikbaar op 070 310 53 10. Het is ook mogelijk om uw klacht digitaal in te dienen op www.degeschillencommissie.nl. Het postadres van de geschillencommissie is:
    Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken
    Geschillencommissie Energie
    Postbus 90600
    2509 LP DEN HAAG Hiermee beschouw ik de klacht op deze website als afgehandeld, verdere afhandeling kan alleen via de hierboven genoemde kanalen.Met vriendelijke groet,
    Mieneke, Nuon Webcare
  8. Auteur
    Thomas
    Datum
    Nu proberen via Nuon klantenman

Uiteindelijke oplossing

Auteur
Thomas
Datum
Uiteindelijke oplossing
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

Ook een klacht indienen over Vattenfall?