Klacht Vereniging Eigen Huis: Dat VEH en SolarNRG handelen conform voorwaarden collectieve inkoop zonnepanelen.

E.P.M. Gabriels

Heb enige tijd geleden meegedaan met de collectieve inkoop zonnepanelen van de Vereniging Eigenhuis (VEH). Voorafgaand aan deze inkoop heb ik nadrukkelijk aan de VEH gevraagd of het een probleem is om de plaatsing van de zonnepanelen pas na 1 december te laten plaatsvinden omdat ik dan pas de sleutel van de betreffende woning krijg. Op het moment van aanvragen waren er lange wachttijden voor zonnepanelen en moest ik tevens nog een omgevingsvergunning aanvragen dus wilde één en ander tijdig op orde hebben. Per e-mail hebben zij nadrukkelijk bevestigd dat plaatsing na 1 december geen probleem is. Na zeer lange tijd werd er uiteindelijk door het zonnepanelenbedrijf (SolarNRG) dat de inschrijving had gewonnen contact met mij opgenomen en werd aangegeven dat plaatsing na 1 december niet mogelijk is. Heb gevraagd waaruit volgt dat de panelen voor 1 december a.s. geplaatst zouden moeten zijn. Uit de algemene voorwaarden en overige documenten volgt nergens dat dit een vereiste is. Daarnaast heeft VEH mij nadrukkelijk bevestigd dat dit geen probleem zou zijn. Kwam er uiteindelijk niet uit met SolarNRG en heb één en ander voorgelegd aan VEH. Zij gaven mij in eerste instantie gelijk en zouden dit met SolarNRG bespreken. Daarna kreeg ik ineens te horen dat het toch niet meer kan. De onderbouwing die zij hiervoor gaven was één op één overgenomen van de reactie van SolarNRG. Een nadere onderbouwing die daarna volgde raakte zowel feitelijk als juridisch kant nog wal. Je zou toch zeggen dat de VEH opkomt voor haar leden. Krijg dus sterk de indruk dat hier andere belangen spelen. Inmiddels zijn zonnepanelen aanzienlijk duurder geworden. Als ik dit geweten had, had ik destijds ook bij andere partijen offertes opgevraagd en opdracht gegeven maar heb dat nu dus niet gedaan waardoor ik aanzienlijk duurder uit ga zijn.

Dat VEH alsnog bij SolarNRG afdwingt dat zij conform de voorwaarden alsnog een schouw uitvoeren en conform de geldende voorwaarden de zonnepanelen plaatsen.
Helaas gaan zij in de beantwoording volledig voorbij aan hun e-mail waarbij zij in een eerder stadium nadrukkelijk bevestigd hebben dat het in mijn specifieke situatie geen enkel probleem zou zijn dat pas na 1 december geplaatst zou worden. Daarnaast geven zij een uitleg aan de algemene voorwaarden die zowel taalkundig als bedoeling onjuist is. Er bestaat derhalve sterk de indruk dat zij worden aangestuurd door de zonnepanelenleverancier en volstrekt niet handelen namens hun statuten namelijk het opkomen voor de belangen van huiseigenaren en leden. Heb inmiddels een reactie gezonden op hun mail en ga ervan uit dat er alsnog tot een oplossing gekomen wordt.

Vereniging Eigen Huis
    Beste meneer Gabriels,

Van mijn collega heeft u een inhoudelijke reactie op uw bericht ontvangen. Wij gaan er dan ook vanuit dat hiermee uw vragen zijn beantwoord.

Klachtenservice Vereniging Eigen Huis

Ook een klacht indienen over Vereniging Eigen Huis?