Klacht VGZ: Eigen Risico zorgverzekering betalingsregeling

M Polman

Dit is al de zoveelste keer dat mijn vader als chronisch zieke patiënt een eigen risico brief krijgt. De eerste eind april ca. 200 euro, deze half mei. meer dan 100 euro. Als chronisch zieke patiënt kan hij niet functioneren in het arbeidscircuit en moet hij het doen met een kleine uitkering. Dat hij eigen risico moet betalen is hem duidelijk en hij heeft ook geen bezwaar tegen. Zodra hij de brief binnen kreeg, heeft hij gebeld voor een betalingsregeling dit geeft problemen, hij moet dit bedrag eerst zien te storneren, de arme man heeft geen idee hoe dit moet. Tevens komt hij door het afboeken van het bedrag in het rood waardoor hij nog meer in de financiële misère komt. Waarom moet dit zo enorm ingewikkeld gemaakt worden en waarom kan als hij al verscheidene betalingsregelingen heeft aangevraagd dit niet automatisch worden doorgezet, bij volgende rekeningen.

Gelijk een betalingsregeling in plaats van eerst storneren en vervolgens wederom bellen voor een betalingsregeling. Tevens in het vervolg direct bij rekeningen een betalingsregeling aanbieden.

VGZ
    Beste heer Polman,Dank u voor uw bericht. Als u het klantnummer of de gegevens van uw vader naar webcare@vgz.nl wilt mailen samen met het bericht op klachtenkompas.nl, dan zullen wij een betalingsregeling met u of met uw vader afspreken. Wij zijn ermee bezig om het mogelijk te maken om over het eigen risico van 2016 vooraf een betalingsregeling af te spreken. Helaas is dat op dit moment nog niet mogelijk.Ik zie uw e-mail tegemoet.Met vriendelijke groet,Melvin
    M Polman
    De reactie kwam helaas te laat, heb inmiddels eigenhandig gestorneerd, zoals de medewerker destijds aan de telefoon heeft gezegd. Vandaag een hele onbeleefde brief gehad of ik binnen 2 weken moest betalen en tevens de automatische incasso voor het vervolg moest accepteren. Dit is wat aan de telefoon verteld werd om een betalingsregeling af te kunnen dwingen!!. Tevens vind ik het vreemd Telefonisch kan vooraf geen betalingsregeling getroffen worden. Meld ik me hier kan het spontaan wel
    VGZ
    Beste heer Polman, voor de betaling van zorgkosten (eigen risico, eigen bijdrage, ed) kan iedereen kiezen om dit automatisch te laten incasseren (tot max bedrag van € 220) of hier een acceptgiro over te ontvangen. Wanneer er gekozen is voor automatisch incasso, zullen wij altijd eerst proberen automatisch te incasseren. Wanneer dit niet lukt, bijvoorbeeld door een te laag saldo, sturen wij een acceptgiro.Uit uw verhaal maak ik op dat uw vader voor zorgkosten eigenlijk altijd een betalingsregeling wilt treffen zonder dat het eerst wordt geïncasseerd. Dat is mogelijk als uw vader kiest om zijn zorgkosten per acceptgiro te betalen. Wanneer hij deze ontvangt kan hij direct bij ons een betalingsregeling treffen daarvoor. Als uw vader dit wilt kan hij dit door ons laten wijzigen. Daarvoor vraag ik u vriendelijk om ons een e-mail te sturen naar webcare@vgz.nl met daarin het verzoek, het klantnummer van uw vader en uw telefoonnummer. Met vriendelijke groet, Errol

Ook een klacht indienen over VGZ?