Klacht VGZ: Geen vergoeding zittend ziekenvervoer bij VGZ

Toon

Mijn vader is ernstig ziek. Hij moet regelmatig naar het ziekenhuis voor behandeling, onderzoek, controle. Hij is rolstoel-afhankelijk. Alleen al in 2015 ben ik 75 keer met hem naar het ziekenhuis gereden. Dat is goed voor 1371 kilometer. (En dan heb ik het nog niet eens over het betaalde parkeergeld voor al die bezoeken).
Mijn vader is al decennia-lang verzekerd bij VGZ, en heeft naast de basisverzekering ook nog een stevige aanvullende verzekering.
Er is volgens de reglementen van het VGZ echter géén recht op vergoeding van dit vervoer.
Ik heb hierover al diverse malen mailcontact gehad met de klantenservice van het VGZ. Een aantal malen geleden heb ik geprobeerd om een vergoeding te regelen over het jaar 2014, en heb daartoe o.a. het (mede door de specialist ingevulde) 'Formulier Medische Verklaring Zittend Ziekenvervoer' naar VGZ verzonden. Helaas zonder resultaat.
Wij verbazen ons enorm over het beleid van VGZ t.a.v. de vergoeding voor het zittend ziekenvervoer.

We vinden het zeer wrang dat -ondanks het feit dat allebei mijn ouders fors aanvullend verzekerd zijn bij VGZ, gedurende tientallen jaren- VGZ géén vergoeding kent voor maar liefst 1371 gereden kilometers (en het parkeergeld) voor 75 ziekenhuisbezoeken in 2015. Is hier totaal geen oplossing voor te vinden?

VGZ
    Geachte heer Falke,

Ik heb nagekeken waarom uw vader geen machtiging heeft gekregen voor zittend ziekenvervoer.

Rolstoelvervoer
    U geeft in uw klacht aan dat uw vader rolstoelafhankelijk is. Op het aanvraagformulier staat dit niet aangegeven. Daarom hebben wij de aanvraag beoordeeld op de hardheidsclausule.

Hardheidsclausule
    Op basis van de Hardheidsclausule komt uw vader niet in aanmerking voor een vergoeding voor zittend ziekenvervoer.

Nieuwe aanvraag
    Graag ontvangen wij een nieuwe aanvraag voor zittend ziekenvervoer. Hierop moet de arts duidelijk aangeven dat het om rolstoelvervoer gaat omdat uw vader rolstoelafhankelijk is. De aanvraag moet volledig ingevuld worden. Op de aanvraag moet een indicatie staan waarom uw vader rolstoelafhankelijk is en voor welke behandeling hij vervoerd moet worden. Op basis van de nieuwe aanvraag beoordelen wij opnieuw of uw vader voor vergoeding voor vervoer in aanmerking komt.

Vragen?
    Neemt u gerust contact met mij op als u nog vragen hebt over mijn e-mail. Ik ben bereikbaar via telefoonnummer 0900 - 07 50.

Sandra Geeven
    Medewerker Webcare

Ook een klacht indienen over VGZ?