Klacht VGZ: Misleidende verzekeringsvoorwaarden/acceptatievoorwaarden

J.Elstgeest

De afgelopen 10 jaar heb ik zowel een aanvullend als aanvullend tandarts verzekering afgenomen bij twee andere verzekeraars. Omdat ik bij de laatste niet tevreden was ik voornemens om een nieuwe verzekeraar te nemen. Ook bij deze verzekering heb ik een restitutie polis (duurste) afgesloten met een aanvullende en aanvullende tandarts verzekering. De keuze voor VGZ is gevallen omdat deze geen wachttijden hanteren voor bepaalde tandheelkundige behandelingen.
VGZ stelt bij het afsluiten twee vragen:
- Bent u de afgelopen jaren op jaarlijkse controle geweest?
- En denkt u de komende twee jaren een aanspraak te gaan doen op uw aanvullende tandarts verzekering?

De afgelopen twaalf jaar heb ik zelfs nog nooit een halfjaarlijkse afspraak laten voorbijgaan. Op de tweede vraag heb ik JA moeten antwoorden omdat er wel voornemens zijn om bepaalde tandheelkundige ingrepen te laten plaatsvinden. Dit is ook de reden dat ik altijd al een aanvullende tandverzekering heb gehad.

Dat ik als klant geaccepteerd wordt met het verzekeringspakket dat ik aangevraagd heb. En niet het beleid hanteert om zoveel mogelijk premie te incasseren om aan de andere kant zo weinig mogelijk uit te hoeven keren.

Als bovenstaande niet gehonoreerd wordt eis ik van VGZ dat ze in de voorwaarde voor de "Tand Beter" en "Tand Best" een wachttijd van 2 jaar opnemen voor specifieke tandheelkundige zorg. Dit is wat andere verzekeraars wel in hun voorwaarden opnemen maar dan met maximaal één jaar wachttijd.

Als niet minstens één van bovenstaande voorstellen overgenomen zal worden, leg ik deze kwestie voor bij de SKGZ (Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen).

Bij voorbaat wil ik u bedanken voor de moeite waarvan ik overtuigd ben dat u die in deze zaak gaat steken.

Geachte meneer Elstgeest,

Bedankt voor uw klacht op klachtenkompas. Helaas blijven wij bij onze eerder gemaakte beslissing. Wij voeren op onze aanvullende tandverzekeringen een tandheelkundige selectie uit. Wij maken hierop geen uitzonderingen. Dit zou oneerlijk zijn tegenover onze andere verzekerden die ook een afwijzing hebben ontvangen om dezelfde redenen. Door middel van een tandheelkundige selectie schatten wij het risico in dat wij moeten dragen als verzekeraar. Wij voeren de tandheelkundige selectie uit om zo de verzekering kostendekkend te houden en de premie betaalbaar.

In de wet en regelgeving is opgenomen dat een zorgverzekeraar niet verplicht is om iedereen te accepteren voor een aanvullende verzekering. Wij hebben geen acceptatieplicht als het gaat om onze aanvullende verzekeringen.

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekering (SKGZ)
    Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ), Postbus 291, 3700 AG Zeist. Meer informatie over deze stichting vindt u op www.skgz.nl.

Meneer Elstgeest, het spijt me dat ik geen ander bericht voor u heb.

Geachte meneer Elstgeest,

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekering (SKGZ)

Meneer Elstgeest, het spijt me dat ik geen ander bericht voor u heb.

In dit geval van oktober 2015 wel goedkeuring:
    www.klachtenkompas.nl/vgz/zoon-geweigerd-ivm-beugel.
    VGZ maakt dus wel degelijk onderscheid en spreekt zich in afhandeling van mijn klacht tegen.
    Verder ben ik van mening dat er niet van tandheelkundige selectie gesproken kan worden, maar van een kosten baten selectie waarin alleen wordt gevraagd of de klant meer gaat declareren dan dat deze aan premie gaat betalen. VGZ wil winst en gaat voorbij aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.
    Geachte meneer Elstgeest,

Hartelijk dank voor uw reactie Wanneer wij bijvoorbeeld verkeerde informatie hebben verstrekt aan een klant, dan kunnen wij ervoor kiezen deze klant tegemoet te komen. In het bericht op klachtenkompas met betrekking tot zoon-geweigerd-ivm-beugel kunt u niet vaststellen of wij de verzekering alsnog geaccepteerd hebben. Hier staat alléén dat de klacht is opgelost naar tevredenheid. Bij u zijn er géén fouten gemaakt waardoor u financieel gedupeerd bent. U geeft aan dat u het niet eens bent met ons beleid. Wij maken geen uitzonderingen op ons beleid wanneer een van onze klanten aangeeft het niet eens te zijn met ons beleid. Zoals ik in mijn vorige bericht uitleg hebben wij geen acceptatieplicht wanneer het gaan om aanvullende verzekeringen. U geeft aan dat wij door ons huidige beleid voorbij gaan aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het spijt me dat u hier op deze manier over denkt. Helaas blijft onze beslissing hetzelfde.

J.Elstgeest
    Graag wil ik VGZ bedanken dat ze voor mij de keuze makkelijk hebben gemaakt om voor een meer klantvriendelijke verzekeraar te kiezen. De onpersoonlijke benadering, de betaalde klantenservice en de hoge premies zijn hierbij voor mij doorslaggevend geweest. Bij het opzeggen van de verzekering wordt er ook nog eens een barrière opgelegd; klantenservice zegt via de site, maar daar is geen optie voor. Nogmaals bellen, en mail sturen. Na 5 werkdagen nog geen enkele reactie.
    Geachte meneer Elstgeest,

Hartelijk dan voor uw bericht. Spijtig dat u besloten hebt om over te stappen naar een andere verzekeringsmaatschappij. Het spijt me dat wij niet de service bieden die u wenst. Ik begrijp uit uw bericht dat u per e-mail uw verzekering hebt beëindigd. U geeft aan dat u geen reactie hebt ontvangen van ons.

Op 1 februari 2016 heeft mijn collega u per e-mail geïnformeerd over het beëindigen van uw verzekering. Misschien dat deze e-mail in uw ongewenste e-mails terechtgekomen is.

Wij hebben uw verzekering per de ingangsdatum laten vervallen. Dit betekent dat u per 1 januari 2016 niet bij ons verzekert bent. U ontvangt van ons ook een schriftelijke bevestiging van het beëindigen van de verzekering. Deze brief kunt u binnen enkele dagen verwachten per post.

Medewerker social care

Ook een klacht indienen over VGZ?