Klacht VGZ: VGZ/Aevitae vergoed noodzakelijke Mylan Lamotrigine 100 mg niet ivm verpakkingsvorm

ATBI

Onze dochter 21 jaar, epilepsie, is ivm ernstige bijwerkingen andere fabrikanten aangewezen op Mylan 100 mg ( 6/dg). Door leveringsproblemen fabrikant heeft de Apotheek haar de noodzakelijke medicijnen geleverd in potverpakking ( 500 losse) ipv in strips ( 50x 10 st)...
we kregen opeens een rekening eigen risico (naast de normale uitgiftekosten).
Aevitae/VGZ weigert, ook na verzoek Apotheek Pieters, Urmond, en meermaals emailcontact ( hetzelfde!) medicijn lamotrigine 100 mg nu te vergoeden vanuit de basisverzekering omdat het vanwege de verpakking ! qua IZ nummer niet valt onder de preferente geneesmiddelen.
Dit betekent dat onze dochter ( met beetje studiegeld), zolang er leveringsproblemen zijn, dus 87,65 p/ recept aan eigen risico moet betalen voor het medicijn waar ze niet zonder kan. Kunnen jullie helpen?

vergoeding van alle verpakkingsvormen van hetzelfde medicijn lamotrigine 100 mg van fabrikant Mylan door de basisverzekering ( dus niet op het eigen risico vanwege een andere verpakking). Dochter kan er niets aan doen dat medicijnen niet of in andere verpakkingen kunnen geleverd door fabrikant en ze heeft ze nodig om zware epileptische aanvallen te voorkomen.

VGZ
    Beste Elizabeth,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend voor je dochter is dat het wettelijk verplicht eigen risico in rekening wordt gebracht voor de medicatie die zij gebruikt. Helaas kunnen wij hierin niets betekenen. Graag leg ik je uit waarom. Uit jouw klacht maak ik op dat jouw dochter via Aevitae verzekerd is. Aevitae is een volmacht. Dit betekent dat Aevitae de volledige administratie van deze verzekering voert. Wij (Zorgverzekeraar VGZ) hebben hier geen inzage in. Jouw klacht zal daarom ook bij Aevitae voorgelegd moeten worden, zodat zij kunnen bekijken hoe zij dit voor jouw dochter op kunnen lossen. Wanneer je niet tevreden bent over de klachtafhandeling kun je jouw klacht voorleggen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze onafhankelijke stichting beoordeelt of Aevitae zich aan de geldende voorwaarden en regelgeving gehouden heeft. Na behandeling van het bezwaar brengt de SKGZ een bindend advies uit. Hieronder vind je de contactgegevens van de SKGZ.

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)
    Postbus 291
    3700 AG ZEIST

Tjeerd

Ook een klacht indienen over VGZ?