Klacht Vliegtickets.nl: Absurde prijsopdrijving

sad Niet opgelost
J.H. van de Oudeweetering

Van 20-24 juli 2018 met mijn vrouw naar Benbecula, Schotland geweest.
Schiphol-Glasgow met KLM, Glasgow-Benbecula met Loganair en vice versa, geboekt bij Vliegtickets.nl, totale kosten tickets € 1.142,26.
Best veel geld voor 4 korte vluchtjes, maar aangezien het een tamelijk ongebruikelijke bestemming was (géén Costa del Sol of zo), leek dàt mij de reden voor de hoge prijs.

Kwamen we op Benbecula een Nederlands echtpaar tegen dat de tickets helemaal niet zo duur vond en bleek dat zij voor dezelfde vluchten € 429,78 hadden betaald, nota bene óók geboekt bij Vliegtickets.nl!
Een prijsverschil van € 721,48 dus heb ik bijna 3x zoveel betaald...
De énige verschillen waren:
1) Zij boekten 27/4/2018, vertrek 19/7 en ik boekte 2/7/2018, vertrek 20/7.
2) Zij hadden nota bene een beter vluchtschema terug met 1,5 uur voor de overstap voor de vlucht naar Glasgow, terwijl wij daar 5 uur voor moesten wachten; verder exact dezelfde vluchten.

Ik begrijp héél goed dat er fikse prijsverschillen kunnen bestaan voor dezelfde vluchten, afhankelijk van hoelang van tevoren zij geboekt zijn - in dit geval zitten er ca. 2 maanden tussen de respectievelijke boekingen. Laat dat 25% of, voor mijn part 50% schelen....maar bijna 3x zoveel, en dat voor een weinig populaire bestemming, vind ik echt belachelijk! Ik kan hier tenminste geen argumenten voor verzinnen, dit is volstrekt onredelijk en willekeurig, en ik vind dat Vliegtickets.nl hier echt iets heeft uit te leggen en vooral recht te zetten!

Door omstandigheden kon ik eerst nu melding maken van mijn klacht.

Ik vind dat compensatie van tenminste een goed deel van het absurde prijsverschil hier op zijn plaats is.

J.H. van de Oudeweetering
    Geen reactie van Vliegtickets.nl!?
    Vliegtickets.nl
    Beste heer van de Oudeweetering,

Dank voor uw bericht.

De tarieven voor vliegtickets worden door verschillende aspecten bepaald. Een factor wat een belangrijke rol speelt in de tariefbepaling is beschikbaarheid. Voor de reis wat u hebt geboekt wordt er gekeken naar de beschikbaarheid van 4 vluchten. De vluchten Amsterdam – Glasgow en terug, is een populaire route waardoor de beschikbaarheid schaars kan zijn. Ook bepaalde dagen van de week kunnen het tarief bepalen. Over het algemeen zijn vluchten op vrijdag en zaterdag duurder dan de overige dagen. De tarieven hangen ook af van de reisperiode dat men op reis wil gaan en wanneer de boeking wordt gemaakt.

Gezien het feit dat u uw boeking 3 weken voor vertrek hebt gemaakt met vertrek in het hoogseizoen, dan kunnen de tarieven behoorlijk oplopen. In het reserveringssysteem, dat wereldwijd gebruikt wordt, laden de luchtvaartmaatschappijen hun tarieven. Zij bepalen aan de hand van beschikbaarheid het tarief wat er aangeboden wordt. Onze klanten boeken via onze website direct in het reserveringssysteem het ticket. De standaard ticketprijzen bepalen wij dus niet.

De verschillen dat u aangeeft hebben weldegelijk een grote rol gespeeld in het verschil tussen ticketprijzen. U heeft de boeking 3 weken voor vertrek gemaakt, dit wordt gezien als een last minute boeking. De dag van de reis was op een vrijdag en op die dag zijn de prijzen normaalgesproken hoger.

Omdat wij geen invloed hebben op de ticketprijzen, kunnen wij geen compensatie honoreren.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vliegtickets.nl

J.H. van de Oudeweetering
‘Pech gehad, had je maar eerder moeten boeken...’

Ook een klacht indienen over Vliegtickets.nl?