Klacht Vodafone: Ik zit met een onbruikbare nieuwe smartphone en een duur abonnement waar ik niets aan heb.

Peter De Reijke

Ik heb een mobiel van 20 jaar oud, een Nokia. Geen internetverbinding, alleen bellen en sms-authenticatie. Omdat de batterij steeds sneller leegloopt heb ik een nieuwe smartphone gekocht. De provider is Vodafone. Ik ging er altijd van uit dat nummerbehoud mogelijk was, maar bij navraag via de klantenservice van V. blijkt dat niet te kunnen - behalve als ik op mijn nieuwe toestel een prepaid-abonnement neem. Dat wil ik niet. Nummerbehoud is voor mij essentieel omdat al mijn zakenrelaties mijn oude 06-nummer kennen en mijn bankbetalingen ook via dat nummer verlopen (TAN-code). Als ik had geweten dat nummerbehoud niet mogelijk was had ik dat nieuwe toestel niet gekocht of ik was naar een andere provider gegaan. Ik voel me het slachtoffer van onvolledige en daardoor misleidende voorlichting. Komt nog bij dat mijn nieuwe abonnement een stuk duurder is dan het oude, zonder dat ik mijn nieuwe toestel kan gebruiken (mijn oude simkaart kan daar niet naar worden overgeplaatst; ik heb dus een nieuwe simkaart nodig die ik separaat moet kopen en die dus geen nummerbehoud mogelijk maakt). Op mijn vraag of mijn oude abonnement kan worden hersteld wordt ontkennend gereageerd. Wel kan ik voor dezelfde prijs als mijn oude abonnement een prepaid-abonnement op mijn oude toestel nemen ! Ook daar wil ik niet aan. Ik voel me, eenvoudig gezegd, beduveld door Vodafone.

Annuleren van het nieuwe abonnement, herstel van het oude. Tevens terugname van het Samsungtoestel dat ik kort geleden heb gekocht bij een Vodafonewinkel, omdat het zonder simkaart niet in gebruik kan worden genomen. Uiteraard met terugbetaling, hoewel Vodafone stelt dat dat niet kan omdat de zichttermijn van 14 d. is verstreken. En het allerbelangrijkste: klanten niet meer van het kastje naar de muur sturen ("neemt u contact op met de winkel waar u het apparaat hebt gekocht", maar die verwijzen naar de centrale klantenservice), en voortaan voorzien van duidelijke en waarheidsgetrouwe voorlichting !

Ook een klacht indienen over Vodafone?