Klacht Vodafone: Stopzetten Vodafone contract zonder afkopen abonnement ivm emigratie (van het kastje naar de muur)

Sandravl

Sinds oktober/november 2016 heb ik een abonnement bij Vodafone. Het was een enorm gedoe om dit abonnement in werking te stellen (2 dagen bellen en de winkels bezoeken; geen antwoord dat mijn bestelling niet goed is doorgevoerd; tweemaal een eerste inleg moeten betalen en het tweede deel pas na 10 maanden terug ontvangen; etc), hierover heb ik verschillende klachten bij Vodafone ingediend. Helaas geen goede start van mijn nieuwe abonnement bij Vodafone. Na een pauzering van mijn abonnement loopt het nu tot juni 2019 door.

Inmiddels ben ik sinds 22 december 2017 officieel uitgeschreven in Nederland vanwege een emigratie naar Londen, UK. Ik ben in die week voorafgaand langs geweest in de Vodafone winkel om na te vragen of het mogelijk was om mijn abonnement op die manier vroegtijdig te eindigen zonder het afkopen van mijn abonnement (op grond van emigratie). Zij noemde dat dit kon en dat ik alleen mijn toestel af zou moeten kopen (dit zou rond de €214 kosten). Om precies na te gaan hoeveel dit zou kosten raadde zij aan om de klantenservice te bellen.

Een vriendin van mij die is geëmigreerd heeft haar telefoon abonnement vroegtijdig kunnen eindigen zonder het afkopen van haar abonnement door het laten zien van bewijs, zoals huurcontract en arbeidscontract.

Bij het bellen van de Vodafone klantenservice half januari gaf zij aan dat het inderdaad mogelijk was om mijn abonnement stop te zetten ivm emigratie, maar dat zij geen exact bedrag kon noemen voor het afkopen van mijn toestel. Dit zou ik horen nadat mijn abonnement was afgesloten. Ik moest een formulier invullen op de website van Vodafone (afkoopformulier - opzeggen zonder nummerbehoud). Dit heb ik gedaan op 21 januari, waarna in een automatische mail genoemd werd dat ik binnen 5 werkdagen een bericht zou ontvangen.

Op 5 februari had ik nog steeds niets gehoord, dus heb ik Vodafone bereikt via de chat functie in de Vodafone app. Daar vertelde een medewerker mij dat dit niet mogelijk is en ik straks een rekening ga ontvangen voor het afkopen van mijn abonnement en toestel. Zij noemde mij tevens dat mijn abonnement afgesloten zal zijn per 21 februari. Is het mogelijk om mijn abonnement wel stop te zetten zonder het afkopen van abonnement, maar met afkopen van toestel, op grond van emigratie?

Ik woon namelijk sinds oktober in Londen, ondanks dat Vodafone aangeeft dat je data in het buitenland kan gebruiken gaat data (3GB) 2x zo snel op.

Zoals af te leiden uit mijn klacht is een gewenste oplossing het stopzetten van mijn abonnement zonder het afkopen van abonnement kosten. Ik wil natuurlijk graag betalen voor het afkopen van mijn toestel.
Ik heb het bewijs dat ik geëmigreerd ben naar Londen (uitschrijving gemeente Nederland; huurcontract; arbeidscontract).

Ook een klacht indienen over Vodafone?