Klacht Voetbal International: Exorbitante prijsverhoging

O.R.B. Haas

Begin januari 2017 ontving ik de jaarlijkse factuur voor
het weekblad Voetbal International.Het bleek om een bedrag van € 152,00 te gaan. Omdat het
bedrag mij hoog leek heb ik de factuur van het jaar ervoor erbij gepakt. In
2016 ging het om een bedrag van € 121,99. Omdat normaal gesproken de prijs ieder jaar, netjes
aangekondigd, met een inflatiecorrectie van om en nabij de 5% wordt verhoogd
ging ik er vanuit dat er sprake was van een misverstand en heb ik contact
gezocht met de klantenservice.
Een vriendelijke dame antwoordde mij echter dat de prijs
correct was. Mocht ik ook nog de nieuwe digitale omgeving VI PRO erbij willen
dan kwam er nog eens € 24,00 bij. Nee mevrouw ik wil geen ongewenste digitale site erbij en
een, nergens aangekondigde, verhoging van maar liefst 24,6 % vind ik niet
normaal. Zo gaat Voetbal International dus om met zijn trouwe lezers.
Na 37 jaar lidmaatschap heb ik mijn abonnement op Voetbal
International opgezegd.

Normale verhoging van de abonnementsprijs

Voetbal International
    Beste meneer Haas,

Begrijpelijk dat de veranderingen u wat rauw op het dak vallen. Wij hadden het ook liever anders gezien. Hierbij stuur ik u de uitleg van onze hoofdredacteur over de tariefsverhoging:

Dank voor je mail. Ik begrijp heel goed waarom er onbegrip is, maar we kunnen helaas niet anders. Dat heeft te maken met het aantal abonnementen dat sterk terugloopt. Ook in de losse verkoop worden er minder VI's verkocht. Daarin zijn we helaas niet uniek. In mijn vorige baan als hoofdredacteur van het AD hadden we met dezelfde problemen te maken. Nederlanders kopen minder kranten en tijdschriften en lezen steeds meer digitaal. Dat is een trend die niet is tegen te houden.
    We krijgen dus minder geld binnen, zo simpel is het. Dan moet je twee dingen doen in mijn ogen: minder kosten maken en zorgen dat je nieuwe verdienmodellen ontwikkelt.
    Minder kosten maken we inmiddels doordat we een reorganisatie hebben doorgevoerd. We maken VI met 16 mensen minder dan voorheen. Een nieuw verdienmodel is in de maak. Vanaf 1 januari is er ook een digitaal abonnement voor VI. Behalve de artikelen uit het blad krijg je daar nog een groot aantal extra artikelen en video's. Voor 5 euro in de maand. Dat is een stuk goedkoper, omdat we niets meer op papier hoeven uit te geven. Dat scheelt drukkosten en distributiekosten.
    Maar wij vinden het belangrijk dat ook het blad blijft bestaan. Veel lezers willen helemaal niet VI alleen digitaal lezen, maar houden ervan papier in handen te hebben. Het is wel een dure vorm. Zeker als er steeds minder mensen zijn die dat willen. Om het toch te kunnen bieden, moeten we helaas de prijs verhogen.

Ik zal u, als trouwe abonnee, ook nog even mailen over deze kwestie.

Met vriendelijke groet
    Klantenservice Voetbal International

Ook een klacht indienen over Voetbal International?