Klacht Vogdomein.nl: Misleidende reclame voor dienst waarbij naderhand pas duidelijk werd waarvoor betaald is.

JordyVOGDomeinklacht

VOG Domein opereert in mijn optiek met misleidende handelspraktijken oftewel misleidende omissie. Na een zoektocht op Google over het aanvragen van een VOG kwam ik als eerste zoekresultaat op de geadverteerde webpagina : https://www.vogdomein.nl/vog-aanvragen/.

Op deze webpagina wordt een simpel en snel drie stappen proces toegelicht met betrekking tot het aanvragen van een VOG. Er dienen wat persoonlijke gegevens ingevuld in een aanvraagformulier, er moet een bevestiging gedaan worden bij Dienst Justis en mits alles in orde is wordt de VOG binnen twee weken thuisgestuurd. Een helder en concreet proces zou men verwachten bij het lezen van die stappen. Echter, als men de betaling moet voldoen aan VOG Domein, moet er een checkbox met akkoord van algemene voorwaarden aangeklikt worden en staat eronder een tekst (in duidelijk veel kleinere letters) over het vervallen van het herroepingsrecht na het ontvangen van de e-mail van dienst Justis.

Pas bij het ontvangen van die e-mail vallen de puzzelstukjes op hun plek. Wat blijkt; VOG Domein is niet het bedrijf dat een VOG verzorgt. Maar alleen een aanvraag bij dienst Justis doet voor een VOG. Daar betaald men €39,95 voor. Bijkomend zijn nog de reguliere kosten van dienst Justis. Bij verder onderzoek in de algemene voorwaarden wordt dit pas toegelicht en ook bij zelfstandig bezoek aan de reguliere website van VOGDomein.nl staat dit vermeld. MAAR nergens in het proces via de geadverteerde link op Google staat helder en duidelijk vermeld dat men na betaling aan VOG Domein nog een bedrag voor de VOG moet overmaken aan dienst Justis.

VOGDomein staat ongetwijfeld juridisch vrij stevig in haar schoenen in deze kwestie. De informatie is immers op de website te vinden. Echter, wil ik dit weerleggen door te vermelden dat in het gehele proces van het aanklikken van de geadverteerde pagina tot aan het voltooien van de betaling nergens de totale (extra) kosten die naderhand nog bij dienst Justis voldaan moeten worden vermeld worden.

Het bedrijf claimt veel positieve/goede reviews te hebben en pronkt hiermee op de website. Hiermee wordt vertrouwen gekweekt bij de consument. Maar, naderhand krijgt men een oproep via mail om een review te schrijven middels een 'cashback' constructie. Deze reviews zijn dus niet geheel spontaan. Al met al een sluwe constructie om ervoor te zorgen dat de consument goed vertrouwen heeft in het verkrijgen van een VOG via VOGDomein.nl terwijl dat niet het geval is.

Ik wil dat het bedrag van €39,95 teruggestort wordt en een antwoord op de volgende twee vragen:

Is het bewust achterlaten van totale kosten middels het geadverteerde proces via Google om een VOG aan te vragen via uw website geen misleidende handelspraktijk/omissie en kunt u beargumenteren waarom niet?

Is het verkrijgen van reviews (veelal positief) middels een 'cashback' constructie waarbij ook nog een waardebon gewonnen kan worden om consumentenvertrouwen te creëren ook geen indirecte misleidende handelspraktijk?

Ik wil dat u antwoord kunt geeft op deze vragen en het bedrag terugstort. Ik voel mij misleid en heb het idee dat uw coreconcept gebaseerd is op misleiding die u juridisch kunt aanvechten. Mocht u niet aan mijn wensen voldoen zal ik deze kwestie uitgebreider en breder aanpakken dan nu.

JordyVOGDomeinklacht
    Middels dit schrijven wil ik mededelen dat ik nog op geen enkele manier benaderd ben door VOG Domein. Echter, is VOG Domein wel actief op klachtenkompas en reageren ze wel op andere klachten. Zoals vermeld in mijn klacht wil ik alsnog gecompenseerd worden en antwoord hebben op mijn vragen. Mijn inziens is dat geen complex verzoek. Je zou verwachten van een professioneel bedrijf dat zichzelf zo prijst om zijn reviews en werkwijze, dat er wel al op z'n minst een antwoord op mijn klacht zou zijn.

JordyVOGDomeinklacht
    Een reactie van VOG domein is nog steeds uitgebleven, hun live chat werkt ook niet. Ik heb ondertussen middels een ander contact medium verzoek gedaan tot het bekijken van mijn klacht op deze website. Mocht reactie uitblijven zal ik vervolgen.
    Vogdomein.nl
    Geachte heer / mevrouw,

Ik zal reageren op een aantal van uw constateringen.

Het eerste wat uw ziet op onze website; homepagina, FAQ en algemene voorwaarden, is dat wij €39,95 vragen voor onze dienstverlening en ook wat de totale kosten van de aanvraag zijn.

Het is mogelijk dat andere bedrijven andere prijzen hanteren.
    Zij leveren ook niet precies dezelfde dienstverlening als ons.
    Wij geven bijvoorbeeld garanties op het verkrijgen van de juiste VOG met de juiste screeningsprofielen. Hier hebben wij professionals voor opgeleid.
    Tevens verwerken wij aanvragen binnen gemiddeld 12 uur. Dit is tot wel 5 werkdagen sneller als het gemeentehuis. Hieruit is de prijsopgave ontstaan die we duidelijk meerdere keren aangeven.

Wij hebben inderdaad veel positieve reviews. Totaal 834 reviews waarvan 92% ons aanbeveelt. Een cashback aanbieden in ruil voor een review is in onze optiek vrij normaal. Als u zich inleest over het onderwerp zult u zien dat de meeste bedrijven een actie of cashback leveren voor een review, van startups tot multinationals dit om klanten te belonen voor hun tijd en het schrijven te motiveren.
    Wij sturen ook niet op een positieve of negatieve review, ook bij een negatieve review profiteert u van de cash back actie.

Tevens is de lettertype in de gehele algemene voorwaarden hetzelfde en geschreven in relatief groot lettertype.

De algemene annuleringsvoorwaarden luiden:

1. Annulering vindt plaats binnen 1 dagen na aankoop tegen overlegging van de originele factuur
    2. De dienst is nog niet uitgevoerd.

Gedeelte 2 was hier niet voldaan.
    We hebben namelijk zijn VOG verwerkt. Hier stoppen wij onze tijd en geld in. Daarom is het niet mogelijk om na de uitvoering van de dienst nog te annuleren.

Onze excuses dat de dienstverlening niet zoals gewenst is verlopen.

E Bakker
    www.vogdomein.nl | Zandbreeweg 10A | 7577 BZ Oldenzaal
    KVK: 68543085

JordyVOGDomeinklacht
Geen antwoord op al mijn vragen, inhoudelijk procedurele uitleg. Feitelijk wordt bevestigd wat ik heb omschreven maar de specifieke vraag is niet beantwoord. Uiterst slechte kwestie.

Ook een klacht indienen over Vogdomein.nl?