Klacht Vueling: Weigering betaalde tickets cash terug te betalen

J. Schoeber

Op 5 februari 2020 hebben we twee vliegtickets Amsterdam-Bilbao v.v. besteld en betaald. We zouden op 18 juni naar Bilbao vliegen en op 2 juli terugkomen. Eind april werd duidelijk dat vluchten naar Spanje vanwege Covid-19 waarschijnlijk niet door konden gaan. Op 30 april ontvingen we een mailtje van Vueling waarin men ons ten behoeve van onze “gemoedsrust en veiligheid” als oplossing aanbood om de vlucht gratis te annuleren en het bedrag om te zetten naar een vluchtkrediet. In eerste instantie gingen we niet op dit aanbod in. Maar op 7 mei ontvingen we een tweede mailtje met hetzelfde “klantvriendelijke aanbod”. Omdat we door de mailtjes wat ongerust waren geworden, zijn we op 9 mei uiteindelijk akkoord gegaan met hun aanbod. Achteraf blijkt dat het aanbod niet zozeer gedaan werd ten behoeve van onze gemoedsrust en veiligheid, maar voor de gemoedsrust van Vueling zelf. Door akkoord te gaan met hun aanbod hadden we zelf namelijk de vlucht geannuleerd en hadden we een vluchtkrediet geaccepteerd. Dat bleek toen ik omstreeks 19 oktober verzocht om het vluchtkrediet toch maar terug te storten. Door de tweede Coronagolf en de overheidsmaatregelen en -adviezen was de situatie m.b.t. covid-19 gedurende de geldigheidsduur van het vluchtkrediet nog uiterst onzeker. Maar Vueling was niet bereid de betaalde reissom cash uit te betalen. Men wees ons er fijntjes op dat we het vluchtkrediet hadden geaccepteerd. Men heeft ons nooit de optie aangeboden om het bedrag cash terug te krijgen. Daarentegen heeft men willens en wetens misbruik gemaakt van de onzekerheid rond het doorgaan van de vluchten, door ons van te voren over te halen om zelf de vluchten te annuleren en daarvoor een vluchtkrediet te accepteren. Onder de thans geldende regeling had men ons expliciet de mogelijkheid moeten bieden voor het cash terug ontvangen van de reissom. Dat heeft men in april echter bewust niet gedaan.

Het door ons betaalde bedrag voor de vliegtickets van de geannuleerde vluchten terugstorten op onze bankrekening.

Wij vinden dat Vueling hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Vueling?