Klacht VZVZ: Onjuiste en misleidende informatie gebruik medisch dossier LSP door VZVZ
Details
Klacht
Het VZVZ geeft onvolledige en onjuiste informatie over het gebruik en inzien van medische dossiers via het LSP (Landelijk schakelpunt). Huisartsenposten vragen automatisch bij elk consult medische dossiers op. Deze posten werken mee aan onderzoeken voor het NIVEL Indien een zorgverlener het dossier opent geeft het VZVZ geen informatie of dit is gelukt en of het dossier is ingezien. Het VZVZ meldt dat een zorgrverlener heeft getracht het dossier op te vragen, maar dat dit enkel mag indien dit nodig is voor de behandeling. Het VZVZ antwoord op mijn verzoek om duidelijkheid: "Helaas gaan wij niet over de werkprocessen van de HAP. De HAP kan voor u nagaan of het dossier daadwerkelijk is ingezien. Dit is terug te halen in hun zorginformatiesysteem." Ook meldt VZVZ dat een juiste melding betreffende de inzage en gebruik van medische dossiers wellicht niet mogelijk is. VZVZ zegt: "wij kunnen niet garanderen dat dit technisch mogelijk is."Gewenste oplossing
Daar Eerste Kamer verwerpt unaniem het EPD. De zorgverlener roept het LSP in het leven. Het VZVZ dient te voorzien in correcte informatie wat er met het dossier is gebeurt. Wellicht wordt in 2018 misbruik van privacy beboet. Tot op heden kunnen er enkel meldingen worden gemaakt, daar zal niemand wakker van liggen. Het VZVZ dient te begeleiden in handhaving van dit privacy gevoelige systeem en hierin te voorzien. Inschrijven is makkelijk, maar uitschrijven is niet zo makkelijk. Tevens dient het VZVZ het mogelijk te maken te voorzien in een systeem waar uitschrijven eenvoudig is.- Status
- niet opgelost
- Beoordeling
Deze klacht is gesloten
De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.