Klacht Werkspot: Onterechte kosten voor vakmannen door Werkspot

C. Lefeu

Werkspot benadeeld vakmannen door een onterecht beleid te hanteren betreffende leadkosten. Natuurlijk is het vanzelfsprekend dat er leadkosten worden gerekend, als er een match is van klant en vakman. Echter is het zo dat wij vaak horen dat klanten het beleid van Werkspot onduidelijk vinden en al snel kiezen voor "contactgegevens delen" met de vakman. Als de klant voor deze optie kiest, moet de vakman een bedrag betalen tussen de € 20,00 en € 60,00. Per lead kunnen er 10 vakmannen reageren en als de klant dan bij alle 10 kiest voor contactgegevens delen moet alle 10 de leadkosten betalen, ook al heb je daarna geen contact met de klant. Het is weggegooid geld voor de ZZP'ers en vooral in deze tijd kan dat hard aankomen. De rekeningen lopen soms op tot € 800,00 per maand. Voorheen hanteerde Werkspot een goed restitutiebeleid. Als je geen contact had met de klant na het delen van de contactgegevens, kreeg je een refund voor de leadkosten. Echter veranderd Werkspot zijn beleid daar constant in, zodat je steeds minder vaak in aanmerking komt voor een refund. Hierbij kun je denken aan dat de klant direct een afwijzing moet geven, anders geldt het niet meer. Dit is niet realistisch, aangezien klanten gemiddeld gezien pas na 14 dagen reageren als zij geen interesse hebben. Het komt erop neer dat Werkspot een monopoly positie heeft, dit weet en daar gretig gebruik van maakt. Zeker 75% tot 85% van de factuur die betaald wordt aan Werkspot is voor niets. Ook hebben wij van klanten gehoord dat zij dit frustrerend vinden, omdat zij steeds meer berichten krijgen van vakmannen die onterecht de leadkosten moeten betalen als zij niet reageren. Zelfs na berichten van klanten geeft Werkspot geen gehoor. Het is een mooie site en een mooie manier om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, echter zou het fijn zijn als dit op een terechte manier gebeurd en in rekening wordt gebracht.

Het zou fijn zijn als Werkspot het beleid zou herzien. Nogmaals is het vanzelfsprekend dat vakmannen moeten betalen voor de leads en het contact met de klanten, alleen moet dit wel op een redelijke en terechte manier gebeuren. Daarnaast is het beleid van Werkspot voor veel klanten ook niet duidelijk wat verwarring opwekt bij klanten en daardoor frustraties bij vakmannen. Het moet duidelijker zijn dat als men kiest voor een vakman, hierbij ook kosten in rekening worden gebracht. Ook het bericht van de vakman op de aanvraag moet duidelijker zijn. Veel klanten hebben de prijs nog niet bekeken als zij kiezen voor "contactgegevens delen" omdat ze die optie simpelweg niet zien.

Wij vinden dat Werkspot hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Werkspot?