Klacht Woningbouwvereniging Ymere: Schade & houtrot woonkamervloer t.g.v. balkon afvoerverstopping (betonrot?)

Klachtnummer
# 647820
Gebruiker
DanaV
Datum
13 reacties

Details

Klacht

Sinds 23/01/2023 probeer ik Ymere te bereiken om de schade aan mijn woonkamervloer (t.g.v. afvoerverstopping op balkon) te verhelpen. De door Ymere opgeleverde vloer (verlijmd parket op platen op houten vloer) drukt mijn laminaatvloer en isolatievloer) vanaf de balkondeur omhoog. Ondanks een zichtbaar natte houten ondervloer, meende Servicemonteur A dat de vloer te strak gelegd zou zijn (de vloer ligt al drie jaar zonder problemen). Op verdere inspectie aangedrongen. Servicemonteur B heeft balkonafvoer doorgespoten, maar rooster niet vervangen (stond niet op zijn bon). Servicemonteur C heeft een omhoog gedrukte plank verwijderd en alles is inderdaad kletsnat onder de vloer, maar kon zonder verdere goedkeuring ook niks doen. Het hout van de grondvloer is nu aan het wegrotten. Stucwerk valt bij de onderbuurvrouw met plakkaten van het plafond (deze klacht is ook gemeld, maar wordt ook niks aan gedaan), dus er is flink wat water opgehoopt geweest tussen beide verdiepingen. Mijn woonkamer moet geleegd worden, vervolgens laminaatvloer en isolatievloer eruit gehaald om de opgeleverde vloer te kunnen repareren/vervangen. Vervolgens moet mijn vloer weer gelegd worden. Schade is inmiddels ook gemeld (schade@ymere.nl) en ondanks herhaaldelijk telefonisch contact, wordt ik verzocht om geduld te hebben en verneem ik verder niks. De reactietermijn van 5 werkdagen is ondertussen verstreken. Servicemonteurs die "komen kijken" en verder niks doen, daar heb ik niks aan en is een kostbare verspilling van mijn schaarse vrije dagen. Het kan niet zo zijn dat de grootste woningbouwcoöperatie van het land op deze manier met haar huurders omgaat. Huurders afwimpelen, vervolgens niets van je laten horen, is volstrekt onacceptabel. Er zijn nu letterlijk 2 woningen aan het wegrotten.

Gewenste oplossing

1. Reparatie woonkamervloer / balkon + opnieuw leggen van laminaatvloer
2. Schadevergoeding (laminaatvloer, opslag & transport woonkamer meubilair)
3. Vervanging balkonrooster

13 reacties

  1. Auteur
    Woningbouwvereniging Ymere
    Datum
    Beste mevrouw Vukolic,

    U meldt meerdere gebreken in de woning. Ik kan mij voorstellen dat dit een vervelende situatie. Goed dat u contact opneemt.

    Ik heb uw melding bij de afdeling vastgoed neergelegd
    Zij nemen binnen drie werkdagen contact met u op.

    Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd. Ik wens u nog een fijne dag!

    Met vriendelijke groet,

    Medewerker Klantcontact
  2. Auteur
    DanaV
    Datum
    Inmiddels heb ik op 16/02/2023 een mail ontvangen van de afdeling Schade (Vastgoed), met het verzoek om o.a. foto’s van de schade aan te leveren alsook het ingevulde schadeformulier. In mijn eerdere mails naar deze afdeling heb ik de schade in meerdere bijlagen (foto’s) toegelicht alsook de volledige omschrijving van de schade. Wederom alles nu opgestuurd. Reactietermijn is nu verlengd met 10 werkdagen! Een natte vloer in de woonkamer is duidelijk geen urgente afhandeling.

    Ondertussen wordt er met geen woord gerept over de te repareren / herstellen vloer (zoals opgeleverd door Ymere). Deze drukt zoals eerder vermeld mijn gelegde vloer (laminaat & isolatieplaten) omhoog. Mijn woonkamer zal hiervoor ontruimd moeten worden. Het laminaat + isolatieplaten verwijderd, zodat de opgeleverde vloer in orde gemaakt kan worden en de laminaatvloer opnieuw gelegd kan worden.

    Ook zal er een balkoninspectie moeten komen (betonrot?). Het water is namelijk niet over de drempel mijn woning ingekomen, maar lekt via het balkon mijn woning in alsook in de woning op de begane grond.

    De houtrot in mijn woning die door deze lekkage is ontstaan gaat ook niet vanzelf weg. Als er niet snel wordt ingegrepen dan zal het voor grotere problemen zorgen (naast meer schade aan mijn vloer en plafond van onderbuurvrouw), zoals schimmelvorming in de woning.

    Ten slotte, het balkonrooster moet dringend vervangend worden om toekomstige balkonverstopping te voorkomen.

    Ymere heeft tot dusver een laconieke houding aangenomen in het oplossen van zowel de schade als de reparatieverzoeken. Er zijn bij mij 4 huisbezoeken geweest van servicemonteurs die binnen een paar minuten weer buiten stonden. Bij mijn onderbuurvrouw zijn er 7 huisbezoeken geweest waarbij de servicemonteurs ook slechts kwamen kijken. In mijn Ymere Klantenportaal zijn alle verzoeken inmiddels gewist. Gelukkig heb ik hier tijdig screenshots van kunnen maken. Deze kan ik u aanleveren, zodat u kunt zien dat van huurderskant in ieder geval geen sprake is van nalatigheid.

    De communicatie vanuit Ymere met huurders kan echt beter! Er wordt traag gereageerd (of helemaal niet), je wordt als huurder van het kastje naar de muur gestuurd. Veel loopt langs elkaar heen (11 huisbezoeken in totaal bij onderbuurvrouw en mij!). Als de problemen zich dusdanig ophopen zou één contactpersoon dit dossier moeten overnemen (voorkomt ook onnodige tijdverspilling & kosten voor Ymere).
  3. Auteur
    Woningbouwvereniging Ymere
    Datum
    Beste mevrouw Vukolic,

    Bedankt voor uw reactie. U schrijft dat de reparaties nog steeds uitgevoerd moeten worden. Hieronder geef ik u meer informatie.

    Ik heb uw klacht bij de werkbegeleider neergelegd
    Die neemt binnen uiterlijk vijf werkdagen contact met u op.

    Ik wens u nog een fijne dag!

    Met vriendelijke groet,

    Medewerker Klantcontact
  4. Auteur
    DanaV
    Datum
    Ymere geeft aan deels het probleem te willen oplossen (verwijderen van de vloeren en plaatsen van nieuwe ondervloer, evt. plaatsing van droogapparatuur en een vochtmeting). Voor opslag meubels en transport word ik verwezen naar mijn inboedel, die mij al hebben aangegeven dat de schade aan ondervloer (en de reparatie en 'ongemakken' hiervan) ten koste komen van Ymere. Verder is er geen woord gerept vanuit Ymere over een balkoninspectie (door welke opening is dit water bij mij naar binnen gekomen, nalopen op betonrot?) en evenmin over het plaatsten van een geschikt balkonrooster (dat niet bij minste wind wegvliegt). Dit om te voorkomen dat er in de nabije toekomst een herhaling hiervan plaatsvindt.
  5. Auteur
    Woningbouwvereniging Ymere
    Datum
    Beste mevrouw Vukolic,

    Bedankt voor uw reactie. U schrijft dat u niet op al uw vragen antwoord heeft gehad. Mijn excuses daarvoor.

    Ik heb uw melding bij de afdeling schade neergelegd
    Zij nemen binnen drie werkdagen contact met u op.

    Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht u nog vragen hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag. Fijne dag!

    Met vriendelijke groet,

    Medewerker Klantcontact
  6. Auteur
    DanaV
    Datum
    Qbuild (bedrijf voor herstelwerkzaamheden) is vrijdag 03/03/2023 langs geweest om de schade in kaart te brengen. E.e.a. wordt nu teruggekoppeld naar Ymere. Een datum voor de werkzaamheden is nog niet gepland. Ook heb ik nog niks vernomen wanneer het balkonrooster vervangen kan worden (foto's v/h huidige rooster zijn al in bezit van Ymere).
  7. Auteur
    Woningbouwvereniging Ymere
    Datum
    Beste mevrouw Vukolic,

    Bedankt voor uw reactie. U schrijft dat Qbuild is geweest voor de schade. Daarnaast heeft u nog niks gehoord over het balkonrooster. Hieronder geef ik u meer informatie.

    Ik heb uw melding weer bij de afdeling schade neergelegd
    Zij nemen uiterlijk woensdag contact met u op.

    Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht u nog vragen hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag. Fijne dag!

    Met vriendelijke groet,

    Medewerker Klantcontact
  8. Auteur
    DanaV
    Datum
    Er is inmiddels contact met een reparatie & herstel bedrijf. Werkzaamheden zullen als het goed is binnenkort plaatsvinden. Alleen is nog niet duidelijk wanneer het balkonrooster wordt vervangen. Ook is dit weekend (na heftige regenbuien) mijn balkon weer onder water komen te staan, dit ondanks het feit dat de Riolering & Reinigingsdienst de afvoer onlangs heeft doorgespoten. Graag verneem ik wat de volgende stappen zijn om dit probleem te verhelpen.
  9. Auteur
    Woningbouwvereniging Ymere
    Datum
    Beste mevrouw Vukolic,

    Bedankt voor uw reactie. U schrijft dat u opnieuw niks heeft gehoord over het balkonrooster. Mijn excuses daarvoor.

    Uw melding is opnieuw bij de afdeling schade neergelegd
    Zij nemen binnen drie werkdagen contact met u op.

    Ik wens u nog een fijne dag!

    Met vriendelijke groet,

    Medewerker Klantcontract
  10. Auteur
    DanaV
    Datum
    De natte (en houtrotte) ondervloer is inmiddels vervangen. De oorzaak van alle schade is alleen tot op de dag van vandaag niet verholpen, oftewel er komt nog steeds water binnen via de drempel balkon richting woonkamer. Afgelopen week heeft mijn balkon weer twee keer blank gestaan (zie foto's bijlage), ondanks het feit dat Ymere de Riolerings & Reinigingsdienst de balkonafvoer heeft laten doorspuiten (eind februari 2023). De renovatie van de vloer heeft nu plaatsgevonden, maar dit heeft weinig zin als de oorzaak niet wordt aangepakt. Daarom dringend verzoek om actie te ondernemen wat betreft onderstaande zaken:

    1. plaatsen van een nieuw balkonrooster
    2. dichten van opening vanuit balkon (drempel) richting woonkamer
    3. nalopen balkonafvoer op grotere blokkeringen (die door het eerdere doorspuiten niet zijn verholpen).
    4. dichten van 2e gat in kozijn (er is maar 1 gat gedicht)

    Ik heb heel veel overlast gehad van deze lekkage en een derving aan inkomsten door een aaneenschakeling van vrije dagen die ik als zzp'er heb moeten opnemen. Vele huisbezoeken van servicemonteurs die niet de juiste expertise in huis hadden. Graag zou ik daarom willen verzoeken om een expert (zowel balkon als riolering) hiervoor in te zetten. Mocht deze situatie nog langer aanhouden, dan begint het probleem namelijk weer van voor af aan en dit wil ik uiteraard ten alle kosten voor mijzelf en voor Ymere voorkomen.

    Tot dusver krijg ik standaard bericht dat ik binnen 3 werkdagen gecontacteerd zal worden vanuit Afdeling Schade. Helaas gebeurt dit niet. Kan deze klacht daarom ook doorgezet worden naar een afdeling / contactpersoon die dit wel kan oppakken?
  11. Auteur
    Woningbouwvereniging Ymere
    Datum
    Beste mevrouw Vukolic,

    Bedankt voor uw reactie. U schrijft dat de oorzaak van de schade nog steeds niet is verholpen. Hieronder geef ik u meer informatie.

    Mijn collega van de afdeling schade heeft u gemaild
    Ik adviseer om direct contact op te nemen met de schadespecialist. Heeft u de e-mail niet ontvangen? Laat het ons dan weten. Dan ga ik er voor u achteraan.

    Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht u nog vragen hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag. Fijne dag!

    Met vriendelijke groet,

    Medewerker Klantcontact
  12. Auteur
    DanaV
    Datum
    Dit is helaas niet het geval. Ik heb noch een antwoord gekregen op mijn mail van d.d. 13/03/2023, noch op die van 16/03/2023.

    Ook heb ik meerdere malen geprobeerd te bellen naar het directe nummer dat mij is gegeven, maar er werd niet opgenomen.
  13. Auteur
    Woningbouwvereniging Ymere
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Beste mevrouw Vulkolic,

    Bedankt voor uw reactie. Erg vervelend dat u nog geen antwoord hebt ontvangen op de mail. Excuses hiervoor.

    Ik heb uw klacht nogmaals doorgezet naar de schadeafdeling.
    U ontvangt uiterlijk donderdag een terugkoppeling.

    Ik wens u een fijne dag,


    Met vriendelijke groet,

    Ineke Benjamins
    Medewerker Klantcontact

    Vragen?
    T 088 0008 900
    WhatsApp 06 13 22 12 20
    www.ymere.nl
    Open: maandag t/m vrijdag 08.30 -17.00 uur

Ook een klacht indienen over Woningbouwvereniging Ymere?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen