Klacht Youfone Nederland: EU-bundel onterechte kosten

content Opgelost
exp0mnom

Gedurende mijn vakantie heeft Youfone 32 euro gerekend voor gebruik van de EU-bundel. De EU-bundel was in de situatie voor 1 juni 2017 een valide optie om in het buitenland relatief goedkoop gebruik te maken van internet, maar heeft sinds de maatregelen op het gebied van datagebruik in de EU weinig meerwaarde. Dat is ook de reden dat het vanaf 1 juni niet meer geactiveerd kan worden.

Voor klanten die de EU-bundel eerder hebben geactiveerd blijft de optie om extra veel te bellen en/of internetten er. Er wordt aangegeven dat het dataverbruik eerst uit je reguliere bundel gaat.

Ondanks dat het gebruik eerst uit de reguliere bundel gaat, wordt er een tarief van 2 euro per dag gerekend voor de EU-bundel, ook wanneer je nooit buiten je bundel treed. Op de pagina (https://www.youfone.nl/info/op-reis-in-de-eu) wordt aangegeven: "Mocht je de bundel een dag niet gebruiken, betaal je deze dag ook niet. Je betaalt dus alleen €2,00 bij de eerste seconde, sms of Kb".

Het is onduidelijk of het 'gebruik' van de bundel hier refereert aan de EU-bundel, of de reguliere bundel. Logisch zou zijn dat Youfone de EU-bundel pas in rekening brengt wanneer je aan het limiet van je reguliere bundel zit. Nu brengt Youfone echter ook kosten in rekening wanneer je geen data hebt gebruikt buiten je bundel.

Strikt genomen is op de pagina het volgende te vinden wat het in rekening brengen van de kosten van de EU-bundel legitimeert:

1. "Wil je geen kosten voor de EU bundel, zet deze dan uit via MyYoufone"
2. "Met de EU bundel beschik je over een dagpas van 500 min/sms/MB voor een vast bedrag van €2,00* per dag".

Daar wordt echter niet expliciet verwezen naar de kosten van het gebruik van de EU-bundel wanneer je niet buiten je bundel treed. Als klant kan er van mij niet verwacht worden dat ik geanticipeerd had dat ik 2 euro per dag moest betalen zonder buiten mijn bundel te treden. Gezien de veranderende wet- en regelgeving is dit een essentieel stuk communicatie waarin Youfone transparant had moeten zijn.

Compensatie van de kosten van de EU-bundel (32 euro) of als alternatief een bevestiging dat de huidige pagina over de EU-bundel aangepast zal worden.

Beste Quinn,

Omdat ik de correcte werking van de bundel niet heb begrepen lijkt het me logisch dat ik geen volledige tegemoetkoming krijg, maar een 50% creditatie vind ik een hele nette oplossing. Des te meer aangezien ik niet de enige ben die dit niet heeft begrepen ;)

Bas Groeneveld

exp0mnom
Uiteindelijke oplossing 50% restitutie volgt. Tevreden!