Klacht Youfone Nederland: onterechte rekening voor kosten buiten de bundel

MaartenRCH

Ik heb van youfone een rekening van 148,58 euro gekregen voor de periode vanaf 01-08-2016 tot en met 15-08-2016, waarvan 7,50 euro voor mijn reguliere abbonement . Het resterdende bedrag is voor data dat ik buiten de bundel zou hebben gebruikt. In de specificatie blijkt dat ze van 1 augustus tot en met 3 augustus rond elk uur 58,69 mb bij mijn verbruik bij schreven totdat halverwege 3 augustus mijn bundel op was. Dit valt mij op omdat dit een constante is, niet alleen de eerste drie dagen van het abbonement maar ook de rest van de maand. Dit gebeurde tot en met de 11e augustus tot ik een bericht kreeg dat ik afgesloten zou worden door een te hoge rekening buiten de bundel. Destijds stond de rekenin op 125 euro buiten de bundel. Ik heb toen mijn simkaart uit mijn telefoon gehaald. Een paar uur later keek ik weer naar mijn verbruik en toen had ik een rekening van 136 euro buiten de bundel. Nu ik de rekening krijg van de maand augustus is die rekening ineens 142 euro buiten de bundel.

ik wil graag dat er beter naar deze rekening word gekeken. als mijn verhaal niet genoeg is dan heb nog bewijs dat ik niet die hoeveelheid mb's heb gebruikt ik houd namelijk altijd mijn internet gebruik bij op mijn mobiele telefoon. Ik wil dat de rekening ook aangepast wordt. en ik wil mijn abbonement opzeggen.

Youfone Nederland
    Beste meneer Slingerland,

Bedankt voor je bericht.

Ik zie dat je een databundel van 2000Mb hebt en in augustus ruim 3420Mb hebt verbruikt. Voor het dataverbruik buiten de bundel hebben wij dan ook verbruikskosten in rekening gebracht.

Waar dit verbruik betrekking op heeft kunnen wij helaas niet nagaan. In verband met de privacywetgeving mogen wij enkel registreren wanneer er contact gemaakt wordt met het mobiele data-netwerk en hoeveel data hierbij verbruikt wordt. Het data-verbruik wordt afgerond op 100 kb. Wanneer één sessie uit meer dan 60 MB bestaat wordt dit opgedeeld in sessies van maximaal 58.69 MB. Dit heeft te maken met de manier waarop het verbruik bij ons wordt aangeleverd door KPN, wiens netwerk wij huren. Wanneer de mobiele data op de telefoon niet uitgeschakeld is kan het voorkomen dat jouw telefoon contact maakt met het mobiele data-netwerk. Dit kan komen doordat een app (bijvoorbeeld een verkeersapp of een weerapp) nagaat of er nieuwe informatie is, maar ook wanneer de wifi verbinding even wegvalt of minder wordt kan jouw telefoon uit zichzelf over schakelen op het mobiele data-netwerk.

Wij maken gebruik van het netwerk van KPN. Op hun netwerk wordt het verbruik geregistreerd en zij geven deze informatie door aan ons. Hierdoor kan er een achterstand zitten in de lopende kosten. Mogelijk waren de lopende kosten dus nog niet helemaal bijgewerkt toen je hier naar keek en je de simkaart uit het toestel had gehaald.

Wij bieden tevens de mogelijkheid om dataverbruik buiten de bundel te voorkomen door middel van een dataplafond. Deze heb je helaas niet geactiveerd.

Ik kan helaas niets anders dan concluderen dat het verbruik daadwerkelijk buiten jouw bundel heeft plaatsgevonden en dat de kosten hiervoor dus ook terecht in rekening zijn gebracht. Mijn excuses voor het ongemak.

Hopende je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Sam

Ook een klacht indienen over Youfone Nederland?