Klacht Zalando.nl: Onterecht te maken met incassobureau door toedoen van fout Zalando

Marrie1988

6 september bestelling bij Zalando: waarde 145,80. Bestelling ontvangen : 2 van de 4 artikelen retour gestuurd. Op 16 september volledige factuurbedrag betaald. 1 oktober:1e aanmaning. servicedesk gebeld, aangegeven dat ik betaald heb. Medewerker geeft aan dat de administratie wat achter kan lopen. Eind oktober: tweede aanmaning. Gebeld: nu wordt schermprint van betaling gevraagd. Direct Gestuurd. Wat bleek: typefout in betalingskenmerk. Dus niet gekoppeld aan mijn bestelling. 28 oktober een mail dat er alsnog een bedrag open staat van €23,62. Zalando heeft bij de ontvangst van mijn retourartikelen een fout gemaakt door een te hoog bedrag terug te storten en vragen mij alsnog de 23,80 over te maken. Dit was ik van plan na 20 november als salaris is gestort. Op 16 november krijg ik bericht van incassobureau het bedrag over te maken Incl 40 extra kosten. Zalando geeft aan dossier afgesloten is en wil niets meer doen en ik ben genoodzaakt incassokosten te betalen. Onterecht!

Aangezien Zalando mij pas 28 oktober informeert dat er door hun toedoen een te hoog bedrag dat is terug gestort, heb ik mijn inziens recht op een normaal betalingstermijn om het openstaande bedrag te betalen. Dat het al overgedragen is naar een incassobureau op 16 november is niet juist. De 23,80 is overgemaakt naar t incassobureau. Ik verwacht dat de geëiste incassokosten komen te vervallen. Verder raad ik Zalando aan om de servicedeskmedewerkers beter met dit soort zaken om te laten gaan. Door een fout van Zalando wordt de klant belast met extra kosten. Er werd niet proactief gezocht naar een oplossing, met de melding dat het dossier niet meer inzichtelijk is voor hen. Met dit excuus legt men t probleem bij de klant.

Zalando.nl
    Beste Klant,

Zoals u aangaf heeft u op 28 oktober bericht gekregen dat er nog een openstaand bedrag was door een te grote terugbetaling van onze kant. U heeft ons niet op de hoogte gebracht dat deze betaling later zou binnenkomen. Helaas werd uw bestelling op 13 november daarom overgedragen aan het inkassobureau. Wij kunnen u enkel adviseren contact op te nemen met hen aan de hand van de contactinformatie die u vindt op de brief die u heeft ontvangen.

Met vriendelijke groeten,
    Zalando
    Marrie1988
    Zalando zadelt klant met een probleem op doordat zij een fout hebben gemaakt. Op 16 november is er onterecht al een incassobureau ingeschakeld 1. geen betalingstermijn in de communicatie van ondernemer staat opgenomen (in mail 28-10-2015), 2. Er geen reminder is gestuurd van een openstaand bedrag nav de eerste mail op 28 oktober. Dit zou moeten gebeuren voordat men doorzet naar een incassobureau. Het zou Zalando sieren als zij toegeven en hun fout corrigeren ipv de klant in de kou te laten staan
    Marrie1988
    Nog aanvullend hierop: als Zalando geen betalingstermijn in de mail van 28 oktober opneemt kan ik dus ook niet u op de hoogte brengen van het feit dat de betaling te laat is. Gezien de betalingstermijnen die Zalando communiceert in de algemene voorwaarden: zou pas op 26 november een incassobureau ingeschakeld mogen worden mits Zalando op 11 november nog een reminder had gestuurd wat tevens niet gebeurd is.
    Zalando.nl
    Beste klant,

Ik heb het nogmaals met onze financiële afdeling overlegd maar het feit blijft dat u de betaling pas een maand nadat u hierover bent ingelicht heeft voldaan. Indien u ons had geïnformeerd van de gang van zaken hadden we wellicht een uitzondering kunnen maken maar gezien het nu automatisch is overgedragen is er helaas niet veel meer wat ik momenteel voor u kan doen. Ik zou u willen vragen in dit geval de incassokosten toch te betalen.

Zalando
    Marrie1988
    Beste Zalando, Ten eerste is dat GEEN feit. 28 oktober infomeert u mij over het feit dat Zalando teveel terug overmaakt. 16 november neemt een incassobureau contact met mij op. Dit is GEEN maand maar 19 dagen zonder enige herinnering van de kant van Zalando. Vanuit de Wet Inkasso Kosten had zalando mij een een betalingsherinnering moeten sturen alvorens men het mag doorzetten naar een incassobureau. Een vraag: Hoe had ik u eerder kunnen informeren over de gang van zaken?

Marrie1988

Ook een klacht indienen over Zalando.nl?