Klacht Ziggo: Ziggo lijkt klanten met valse suggesties op de website te verleiden tot extra aankopen.

c.o.n. sument

Ziggo biedt een los XL abonnement met extra zenders aan voor o.a. series van HBO (Game of Thrones). Op de website staat dat je daarvoor digitale TV moet hebben. Tegelijkertijd is Ziggo al een paar maanden bezig om alle klanten van analoog naar digitaal om te zetten.
Uit niets blijkt dat die gewone klanten, dus zonder duur extra abonnement, helemaal niet in aanmerking komen voor zo'n los XL abonnement met extra zenders.

Dat blijkt pas als je zo'n los zenderpakket gaat bestellen.

Ik deed dat dus ook, nietsvermoedend, vanuit mijn Ziggo account.
Ik kreeg ook gewoon een bevestiging van mijn bestelling. Na een tijdje gevolgd door een wat geheimzinnig mailtje. Ziggo liet weten dat ze het bestelde (die losse extra zenders) niet konden leveren, omdat ik niet het juist abonnement zou hebben. Geen verdere uitleg, maar wel de verzekering dat het alsnog in orde gemaakt kon worden als ik ze even zou bellen.

Gebeld en toen bleek dus pas dat gewone tv-klanten van Ziggo helemaal geen extra zenders kunnen bestellen. Dat kan blijkbaar alleen met een duurder pakket en een duurdere decoder.

Even op een rij:
Eerst suggereert Ziggo op de website, met een speciale mededeling in een oranje tekst, dat het extra zenderpakket kan worden besteld als je maar digitale tv hebt. Vanwege de omzetting van analoog naar digitaal hebben bijna alle klanten dat.

Dan laat Ziggo de klant gewoon een bestelling doen vanuit het account van de klant, zonder seintje van dat die bestelling vanuit dit abonnement niet kan, terwijl Ziggo dat natuurlijk kan zien.

Vervolgens stuurt Ziggo een geheimzinnige mail zonder uitleg, met de suggestie dat het alsnog geregeld kan worden als de klant even met Ziggo belt.
En daarna blijkt dat het alleen kan met een duurder abonnement voor je tv.

En dat allemaal aan de vooravond van het laatste seizoen van Game of Thrones, een geliefde serie.

Dit komt over als een hele kwalijke manier om klanten extra te laten betalen, zodra ze de moeite nemen om Ziggo te bellen, omdat het mailtje geen uitleg geeft.

Ik accepteer dat het extra zenderpakket niet mogelijk is vanuit mijn abonnement. Maar ik wil wel dat Ziggo dit ook duidelijk op de website, in de voorwaarden, en in de reactie per mail vermeldt, zodat mensen niet in de waan worden gebracht dat zo'n pakket wel mogelijk is.